1 miljoen euro komt weer in zicht voor BIG Challenge
Het is dit jaar de 14e keer dat de agro- en foodsector onder de noemer ‘BIG Challenge, farmers against cancer’ aan Alpe d’HuZes deelneemt. BIG Challenge bestaat uit boeren, adviseurs, leveranciers en andere betrokkenen. Zij zetten zich in om een einde te maken aan de ellende en onmacht die de ziekte kanker veroorzaakt. Dat doen ze door begin juni zo vaak mogelijk de Alpe d’HuZes te beklimmen. Dankzij vele giften van bedrijven en trouwe sponsors, uiteenlopende acties en persoonlijke donaties slagen de deelnemers erin jaarlijks in uiteindelijk een fors bedrag te doneren aan het goede doel: Alpe d’HuZes/KWF Kankerbestrijding.
Trainen en geld ophalen
Voordat het zover is zijn de 26 teams maandenlang bezig met trainen en geld bij elkaar sprokkelen. Dat doen ze op allerlei manieren: van het organiseren van benefietavonden en spinningwedstrijden tot verkoop van de eigen BIG Challenge-kleding. Dat omvat onder andere de bekende T-shirts, maar ook petjes, slabbetjes en zelfs rompertjes. Alles bedrukt met dezelfde bekende slogan: Farmers are Cool. De bijna 900.000 euro die BIG Challenge tot nu toe heeft binnen gehaald, zal de komende maanden zeker nog meer worden. De 1 miljoen euro is dan ook niet ver meer weg.
Leuke acties
Teams hebben de afgelopen maanden tientallen leuke en ludieke acties georganiseerd. Zo bracht de benefietavond van BIG Challenge team Still Strong in Uden medio maart 32.000 euro op. Team Buitengewoon wist begin april de gezamenlijke opbrengst met ruim 10.000 euro te verhogen met een open bedrijven-route en DorpsFestival in Overloon. Dit alles gebeurt met de hulp van vele vrijwilligers waarbij de opbrengst volledig naar het goede doel gaat.
Achtste keer
Bijzonder is dat veel deelnemers meer dan één keer meedoen. Zo gaat de 71-jarige Henk van der Zanden uit Moergestel dit jaar voor de 8e keer de strijd met de berg aan. Tot nu toe heeft hij een bedrag van 125.000 euro bij elkaar gefietst. Zijn streven desgevraagd: ‘Bij leven en welzijn wil ik de tien keer volmaken.’
13 miljoen totaal
BIG Challenge is gestart in 2009 door Herman Houweling en uitgegroeid tot één van de grootste fondsenwervers van Alpe d’HuZes. In totaal heeft de agro- en foodsector tot nu toe ongeveer 13 miljoen opgehaald voor onderzoek naar kanker. Dit is voor 100 procent gedoneerd aan Alpe d’HuZes/KWF Kankerbestrijding. Tijdens bijeenkomsten van BIG Challenge wordt Houweling steevast herdacht en geroemd om wat hij in gang heeft gezet.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Monique van Loon