Duitse overlaadwagen op demodag
Overlaadwagens worden vooral veel gebruikt in de grootschalige akkerbouwgebieden in oostelijk Europa. Ook loonwerkers en akkerbouwers in landen als Frankrijk en Duitsland draaien met de overlaadwagen. In Nederland is het aantal wagens nog beperkt tot enkele tientallen.
Twee types overlaadwagen
Op de Graandemodag in Westmaas waren twee types te zien. Een type van Hawe, waarvan er al meer dan tien in Nederland draaien, en de nieuwe Gùstrower GTU 25. De GTU 25 heeft een laadcapaciteit van 25m³, wat neerkomt op zo’n 20 ton tarwe. De loscapaciteit is maximaal 12m kuub per minuut.
Direct lossen op kopakker
De overlaadwagen wordt onder andere gebruikt om graan en korrelmaìs direct in vrachtwagens te lossen, die op de kopakker, of op de weg langs het perceel staan. Dan zijn minder trekkers, kippers en chauffeurs nodig. Bovendien heeft het de voorkeur van afnemers, omdat het graan niet eerst naar de kleine vaak overdrukke tussendepots hoeft, maar direct naar de grote opslagsilo's die vaak aan water liggen.
Tekst: Peter van Houweling
Beeld: Peter van Houweling