Platform BlijSchaap KOS voor promotie schapenhouderij
BlijSchaap.nl is een website die schapenhouders, liefhebbers en consumenten wil informeren over alle facetten van de schapenhouderij. Het platform richt zich op het delen van kennis, het uitwisselen van ervaringen en het inspireren van elkaar. Voor de consument zijn er verschillende recepten te vinden voor de bereiding van lamsvlees.
Ondanks Blauwtong
Ondanks de uitdagingen waarmee de schapenhouders momenteel te maken hebben door het blauwtongvirus, is volgens KOS bewust gekozen om in 2024 toch van start te gaan met BlijSchaap. ‘Dit platform wil een positief geluid laten horen in deze moeilijke tijd voor de Nederlandse schapenhouderij en richt zich ook op de promotie van schapenvlees in Nederland. Bij veel consumenten is lams- en schapenvlees onbekend.
Nieuwe markten aanboren
Het KOS is opgericht in 2021 en is een initiatief van LTO Nederland, Vee & Logistiek, Vereniging van Slachterijen en Vleesverwerkende bedrijven en Nederlandse Schapen- en Geitenfokkers Organisatie. Saskia Duives, voorzitter van LTO Schapenhouderij en KOS is dan ook erg blij met dit initiatief en het eerste resultaat.
‘Op deze manier hopen we consumenten kennis te laten maken met ons product en nieuwe markten aan te boren, wat uiteindelijk zal leiden in een goed en eerlijk rendement voor elke schapenhouder.’