Dutch Dairy Challenge zoekt ei van Columbus voor melkveehouderij
Dutch Dairy Challenge is bedoeld voor mensen die al jaren rondlopen met een kansrijk idee voor de melkveehouderij, maar geen tijd, ruimte of geld hebben om dit in praktijk te brengen. DDC verbindt hun met toonaangevende experts en kennispartners om hen zo wel de kans te bieden hun ideeën tot leven te brengen tijdens creatieve workshops in het innovatieprogramma.
Innoveren, zeker nu
‘Dat er veel op de melkveehouderij afkomt, is zo klaar als een klontje’, aldus de organisatoren van DDC. ‘Derogatie, biodiversiteit, klimaat-opgaven, gezondheidsvraagstukken en verbeteren van dierenwelzijn, gesloten kringlopen, gezonde bodem, schoon water, meer natuur. Deze maatschappelijke uitdagingen kunnen een spiegel zijn voor vernieuwing en innovatie. Maar dan wel vanuit een positieve beweging van ‘het kan wél. Innoveren vanuit een halfvol glas. De huidige uitdagingen vragen om integrale oplossingen waarin melkveehouder, sector, keten, overheid en omgeving samenwerken. Het zaadje voor die oplossingen ligt in onze ogen vaak voor onze voeten. Daar waar alle uitdagingen samenkomen – op het boerenerf. Dutch Dairy Challenge gelooft in praktijk innovatie. Boeren-innovatie vanaf het erf, rechtstreeks uit de stal.’
Tien beste ideeën
Uit alle inschrijvingen kiest een selectiecommissie dit najaar de tien beste ideeën. De geselecteerde melkveehouders gaan met een divers studententeam en een professionele ondernemerscoach aan de slag. Het programma bestaat uit verschillende contactmomenten: een kennismaking met het team, drie workshops op locatie en afsluitend de finale. De winnaar wint een financieel bedrag van 5.000 euro om zijn idee verder te helpen met begeleiding in het vervolgtraject.
Klik hier voor aanmelding voor de volgende editie van Dutch Dairy Challenge. Aanmelden kan tot en met 1 december.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Dutch Dairy Challenge