MOB in verweer tegen natuurvergunning Schiphol
Schiphol heeft deze week een natuurvergunning gekregen voor 440.000 tot maximaal 500.000 vluchten. De vergunning is nog niet definitief. Partijen als MOB kunnen nog bezwaar maken hiertegen. Hiervoor hebben ze zes weken de tijd.
Uitruil ammoniak en stikstofoxiden
Vollenbroek laat aan het ANP weten dat hij met maar liefst vijf juristen gaat kijken naar de vergunning. De milieu-organisatie is kritisch op een aantal punten. Schiphol heeft een aantal boeren uitgekocht om stikstofruimte te bemachtigen voor de vergunning. MOB vindt de uitruil van ammoniak van boeren voor stikstofoxiden van de luchtvaart problematisch. 'Boeren uitkopen is primair een maatregel om de stikstofbelasting op de natuur te verlagen, die ruimte kun je volgens ons niet zomaar gebruiken. Dat gaan we aanvechten.'
Vollenbroek is daarnaast van mening dat stikstofoxiden hele andere eigenschappen hebben als ammoniak. Volgens hem hebben ze daarom ook een ander effect op de natuur. De uitruil tussen ammoniak en stikstofoxiden noemt hij 'vreemd'.
Een ander punt wat MOB zal aanvechten, is dat de organisatie van mening is dat Schiphol op basis van historische rechten maar 275.000 vluchten mag toestaan in plaats van de 440 tot 500.000 die nu in de vergunning zijn opgenomen.
PAS-melders
Van de gekochte stikstofrechten mag Schiphol maximaal 70 procent inzetten. De overige 30 procent mag niet worden gebruikt en komt ten goede aan de natuur, zoals is vastgesteld in de beleidsregels rond extern salderen.
Noord-Holland en het ministerie van LNV laten weten dat Schiphol mogelijk een deel van de stikstofrechten niet nodig zal hebben. Het deel dat overblijft, wil de luchthaven overdragen aan de provincie. Noord-Holland wil deze ruimte in een nog op te richten stikstofbank voor PAS-melders zetten. Hoeveel stikstofruimte overblijft, wordt duidelijk nadat het ministerie van LNV de natuurvergunning onherroepelijk heeft verleend. Dit is dus op dit moment nog niet bekend.
Het is nog niet duidelijk hoe deze stikstofruimte juridisch kan worden gereserveerd of overgedragen kan worden voor het legaliseren van PAS-melders of voor andere doelen in de provinciale gebiedsaanpak. Ook wordt nog uitgezocht hoe de restruimte in een provinciale stikstofbank kan worden ondergebracht en onder welke condities, meldt een woordvoerder van het ministerie van LNV.
Puzzel
Dat eventuele legalisatie van PAS-melders met deze stikstofruimte in elk geval een hele grote puzzel gaat worden, is alwel duidelijk. PAS-melders moeten met hun bedrijf in de buurt van Schiphol en de bijbehorende Natura 2000-gebieden liggen waar de stikstofdepositie op neerslaat. Dit zijn in totaal dertig gebieden. Hoeveel PAS-melders eventueel geholpen kunnen worden, is nog niet bekend. Dit is afhankelijk van de stikstofruimte die overblijft, laat een woordvoerder van provincie Noord-Holland weten.
Voordat deze restruimte Ć¼berhaupt ingezet kan worden, moet de vergunning wel onherroepelijk verleend worden. Zolang MOB ten strijde trekt, gebeurt dit niet.