Schiphol heeft omstreden natuurvergunning binnen via stikstof van boeren
De Schiphol Group diende de aanvraag op 1 oktober 2020 in en heeft nu een stikstofvergunning voor 440.000 tot maximaal 500.000 vluchten per jaar. Het luchtvaartbedrijf heeft op vrijwillige basis van van acht boeren de stikstofrechten overgenomen en vier bedrijven volledig opgekocht. Dit kostte tussen de 20 en 25 miljoen.
Schiphol noemt het besluit van de minister in een schriftelijke verklaring een belangrijk moment: 'Omdat we met het verkrijgen van de vergunning weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het laat ook zien dat Schiphol voldoet aan alle eisen die de Wet natuurbescherming (Wnb) stelt.'
Hoi Bas, het gaat om een definitief besluit. (Ontwerpbesluit heeft eerder ter inzage gelegen). Maar het is mogelijk om bij de rechter tegen deze vergunning in beroep te gaan.
Eerlijke bijdrage stikstofprobleem
Demissionair Mark Harbers van Infrastructuur & Waterstaat benoemde al meerdere malen tijdens een debat dat Schiphol stikstofruimte mag aankopen en dat de overheid hier weinig tegen kan doen. Het kabinet heeft Schiphol daarnaast ook zelf gemaand om een natuurvergunning aan te vragen.
Dat is tegen het zere been aan van de Tweede Kamer, want die nam eerder dit jaar een motie aan van GroenLinks, de Partij voor de Dieren en de BoerBurgerBeweging die stelt dat Schiphol geen vergunning mag krijgen, voordat het een eerlijke bijdrage levert aan het oplossen van de stikstofproblematiek.
Een meerderheid in de Kamer verklaarde een brief over de uitvoering van deze motie onlangs nog controversieel. Dat betekent dat de regering er geen besluit over mag nemen totdat er een nieuw kabinet zit.
Gehouden aan wet
Minister Van der Wal respecteert de keuze van de Kamer om deze motie controversieel te verklaren, maar kan tegelijkertijd de aanvraag niet tegenhouden omdat ze als bevoegd gezag ook gehouden is aan de wet. 'Het betreft hier een besluit op een individuele vergunningaanvraag op basis van wettelijke criteria van ecologische aard en overeenkomstig wettelijke besluitvormingsprocedures. Dat staat los van politieke afwegingen of politieke besluitvorming en betreft de uitvoering van staand beleid. Bovendien vind ik het belangrijk dat Schiphol voldoet aan wet- en regelgeving, in dit geval de Wet natuurbescherming, en duidelijkheid krijgt over de ingediende aanvraag.'
Het besluit over de aanvraag is definitief, omdat het ontwerp begin 2021 ter inzage heeft gelegen. Wel is het voor partijen mogelijk om bij de rechter tegen deze vergunning in beroep te gaan.
FDF: Uitstoot gelinkt aan luchthaven
Farmers Defence Force (FDF) reageert via woordvoerder Sieta van Keimpema kritisch: 'Volgens minister Van der Wal voldoet Schiphol aan de Wet. Precies. Een wet die zo is ingericht voor, en aan de luchthaven is aangepast, dat slechts een zeer klein deel van de uitstoot afkomstig van vliegtuigen die starten en landen op Schiphol, wordt toegerekend aan de luchthaven. Wanneer de Kamerleden die nu moord en brand schreeuwen, het anders willen hebben hadden ze destijds die wet zo niet goed moeten keuren. Ze zijn dus zelf het probleem.'
Het zou volgens FDF van wijsheid en rechtvaardigheid getuigen wanneer de Tweede Kamer er voor gaat zorgen dat de Nederlandse overheid opdracht geeft aan de internationale onderzoekers die in december 2022 hun uitkomsten van een nieuwe isotopenmethode publiceerden in Nature Communications, om via dat isotopenonderzoek te meten wie de bron is van ammoniak en van NOx. 'Wanneer we weten van welke bron depositie afkomstig is, kan men oplossingen ontwikkelen voor veronderstelde problemen.'
Agractie: 'Duidelijk waar prioriteiten minister liggen'
Volgens Agractie toont de verleende vergunning aan aan waar de prioriteiten van de minister liggen. 'Waar PAS-melders en interimmers al 4,5 jaar zonder vergunning in onzekerheid zitten wordt Schiphol nog net even voor de verkiezingen gelegaliseerd met ammoniakruimte van boeren, ook al zijn ammoniak en stikstofoxide volgens wetenschappers niet uitwisselbaar.'
Agractie verwijst daarbij naar het essay dat Wim de Vries en Jan Willem Erisman schreven. 'Dit is bijzonder wrang en onrechtvaardig tegenover boeren, die in feite op slot zitten en geen idee hebben wanneer er een einde komt aan deze onzekerheid.'
Schiphol staat op nummer twee van de lijst met honderd grootste uitstoters van stikstofoxiden.
'Aan de slag voor PAS-melders'
Ook de politiek reageert op het nieuws via X (voorheen Twitter). Thom van Campen vindt het belangrijk dat Schiphol over een natuurvergunning bechikt. 'Tegelijkertijd roept het voor de VVD direct de vraag op hoe we de schrijnende situatie van PAS-melders gaan oplossen. Schiphol laat zien dat vergunnen mogelijk is. Dus moet het kabinet nu met diezelfde inzet aan de slag voor de PAS-melders. Dat duurt nu al veel te lang.'
Eline Vedder (CDA) reageert ook kritisch: 'Volgens de huidige wetgeving kan Schiphol een natuurvergunning krijgen. Dat neemt het gevoel van onrecht niet weg omdat een staatsdeelneming als cowboy stikstofruimte heeft opgekocht, terwijl PAS-melders nog steeds geen zicht hebben op een oplossing!',
Tekst: Bas Lageschaar
Bas Lageschaar groeide op tussen de weilanden in de Achterhoek. Daardoor had hij altijd al belangstelling voor de agrarische sector. Voor Agrio zit hij in de redactie politiek en beleid. Bas volgt het laatste (regionale) nieuws op de voet en schrijft voor de regionale websites en verschillende printuitgaven.
Beeld: Ellen Meinen
Bron: Tweede Kamer