BBB over regeling piekbelasters: 'Ingewikkeld, mogelijk ongelijk en geen aandacht voedselzekerheid'
'Nieuw is dat de bedrijven onder deze regeling, die willen doorgaan mét onderbouwing van een bedrijfsplan dat er 85 procent stikstofemissie gereduceerd wordt, ook mogen doorgaan', schrijft BBB-partijvoorzitter Henk Vermeer in een verklaring. 'De provincies krijgen in de beoordeling daarvan een zware verantwoordelijkheid. BBB voorziet dat hierin ongelijkheid kan ontstaan omdat de ene provincie andere criteria zou kunnen hanteren dan andere.'
Intensief proces
Of de andere regelingen, naast opkoop, goed worden gekeurd door bijvoorbeeld de Europese Commissie is volgens BBB nog maar de vraag. Daardoor verwacht de partij niet dat de regelingen optijd open kunnen worden gesteld. 'De overige regelingen waarbij bijvoorbeeld ook verplaatsen een optie is moeten nog goedgekeurd worden door de EU. Dit is een intensief proces dat soms veel langer duurt dan beoogd. BBB vraagt zich dan ook ten zeerste af of deze regelingen daadwerkelijk eind 2023 geopend zullen worden.'
BBB maakt zich zorgen over de voedselzekerheid in Nederland. 'BBB vindt het jammer dat de regelingen voor beëindigen van bedrijven veel eerder opengesteld worden dan de regelingen waarbij het behoud van boerenbedrijven en daarmee van voedselproductie gewaarborgd is. Wat ons betreft zou het waarborgen van de voedselproductie in ons land de hoogste prioriteit moeten hebben.'
AERIUS-check
Ook over de AERIUS-Check is de BBB ontevreden. Vermeer: 'Bedrijven moeten zélf controleren of ze piekbelaster zijn. Dit moeten ze doen door een Arius-berekening uit te laten voeren. Dit is op zichzelf al een (te) ingewikkelde procedure.'
De kritiek gaat nog verder. Want ook gemeenten en provincies moeten meewerken aan de plannen van Van der Wal. De partij snapt dat er best boeren zijn zonder opvolger waarvoor de uitkoopregeling een kans is, maar het beroepsverbod stuit de partij tegen de borst. Het vergt flink wat flexibiliteit van lokale en regionale overheden. 'Gemeenten en provincies zullen mee moeten werken aan bestemmings-/omgevingsplan wijziging. Zeker in relatie tot verplichting gebouwen binnen af te breken binnen 28 maanden vraagt dat om veel snelheid en soepele medewerking. Het verplicht afbreken van gebouwen is natuurlijk niet circulair als je de gebouwen ook een nieuwe bestemming zou kunnen geven.'
Kapitaalintensief
Positief is volgens de BBB dat boeren vrijwillig kunnen kiezen om wel of niet mee te doen aan een van de regelingen. De partij benadrukt dat boeren geen miljonair worden door mee te doen met de regeling. 'Wie dat roept heeft geen besef van de hoogte van leningen en hypotheken die op de bedrijven rusten en heeft geen realistisch beeld van ondernemerschap. Ondernemen is risico nemen, vaak zelfs met persoonlijke aansprakelijkheid en garanties bij het lenen van geld. Een boerenbedrijf is zeer kapitaalsintensief. Ook de fiscale gevolgen van bedrijfsbeëindiging zijn groot. Als een bedrijf stopt moet de boer afrekenen met de belastingdienst.'