Politiek Noord-Holland: legaliseer PAS-melders
In totaal reageerden 15 van de 23 partijen die meedoen aan de Statenverkiezingen op verschillende stellingen die de redactie van Agraaf aan hen voorlegde. Met de stelling ‘Bij de stikstofaanpak moet de legalisatie van PAS-melders absoluut voorrang krijgen’ zijn 12 van de 15 partijen het eens en 3 het oneens.
BBB vindt dat PAS-melders buiten hun schuld om in deze situatie terecht zijn gekomen en dat het een taak van het Rijk en de provincie is om dit zeer spoedig op te lossen. CDA stelt dat PAS-melders niet de dupe mogen worden van een fout van de overheid en deze boeren voorrang moeten krijgen in de legalisatie. VVD vindt dat het Rijk stikstofruimte moet vinden voor PAS-melders en dat de provincie waar nodig kan helpen. Partij van de Arbeid is tegen het opkopen van stikstofrechten door bijvoorbeeld een partij als Schiphol.
Andere linkse partijen zijn wat kritischer. Voor D66 is het van het slot halen van de woningbouw een absolute prioriteit in de stikstofaanpak. Wat GroenLinks betreft, is de aanpak in eerste instantie gericht op het redden van natuur en biodiversiteit.
Agraaf publiceert de komende dagen hoe de partijen uit Noord-Holland aankijken tegen verschillende stellingen. Bekijk hieronder ook de reacties op de andere stellingen:
Houd Agraaf.nl de komende weken in de gaten voor meer standpunten van Noord-Hollandse partijen.
Visies van partijen die het eens zijn met de stelling:
Deze bedrijven zijn buiten hun schuld om in deze situatie terecht gekomen. Het is een taak van het rijk/provincie om dit zeer spoedig op te lossen.
Deze toezegging moet natuurlijk worden uitgevoerd. Overigens staat Code Oranje voor een stikstofbeleid van maatwerk. In regionaal verband dienen agrariërs en natuurbeheerders in overleg te treden over de specifieke staat van het betreffende natuurgebied. Per gebied kunnen dan die maatwerk-maatregelen genomen worden, die nodig zijn om het boerenbedrijf en het natuurgebied naast elkaar te laten bestaan, waarbij zij elkaar juist kunnen ondersteunen en versterken.
Het is schandalig dat de overheid haar beloftes niet nakomt.
PAS-melders hebben naar eer en geweten binnen de geldende regelgeving van de overheid gehandeld. Nu zitten zij al meer dan 3 jaar zonder vergunning. Dat brengt veel onzekerheid met zich mee en zet bedrijven stil. VVD vindt dat dit probleem snel moet worden opgelost en dus prioriteit verdient. Het Rijk moet hiervoor stikstofruimte vinden, de provincie kan helpen waar nodig.
Geen enkele boer of andere ondernemer zou last moeten hebben van het irrationele stikstofbeleid.
In principe willen wij af van alle plannen om de stikstofuitstoot te verminderen. Door de Duitse normen te hanteren zijn de stikstofdoelen van het kabinet namelijk allang gehaald. Echter willen wij in de tussentijd PAS-melders voorrang geven vanwege de schandalige manier waarop zij zijn behandeld door de overheid.
De PAS-melding was destijds een officieel goedgekeurde melding van de stikstofuitstoot van het betreffende bedrijf. De rechter heeft dit systeem ongeldig verklaard en het is nu aan de overheid om met een oplossing te komen voor de PAS-melders. Zij hebben hun uitstoot netjes gemeld, niets verkeerd gedaan en mogen dus niet de dupe worden van een fout van de overheid. CDA Noord-Holland vindt daarom dat de PAS-melders voorrang krijgen.
De PAS-melders hebben te goeder trouw gehandeld. Achteraf blijkt dat de PAS niet de oplossing was waarvan de politiek dacht dat die het wel zou zijn. Dan mag het niet zo zijn dat de PAS-melder onevenredig wordt gestraft. Legalisatie van PAS-melders heeft bij ons de hoogste prioriteit.
De boeren treft onrecht en dat moet hersteld worden.
ChristenUnie wil dat de PAS-melders zo snel mogelijk gelegaliseerd worden. Zij hebben zich altijd aan de regels van de overheid gehouden en staan nu opeens in de kou. Dat kan niet! De eerste ruimte die vrij komt moet daarom gebruikt worden voor PAS-melders. Tegelijkertijd ligt er een grote opgave om de stikstofuitstoot te reduceren en daaraan zullen zowel agrariërs als andere sectoren allemaal een bijdrage moeten leveren.
Legalisatie PAS-melders heeft voor de PvdA prioriteit, net als het herstellen van de natuur en het vlottrekken van de woningbouw. Dat betekent dat we tegen het opkopen van stikstofrechten zijn ten behoeve van bijvoorbeeld Schiphol.
De PAS-melder heeft niets te vrezen van de nieuwe vergunningseis, want deze is al jaren goed bezig. Maar de provincie moet de vergunningsverlening wel snel regelen, want onzekerheid geeft slapeloze nachten.
Visies van partijen die het oneens zijn met de stelling:
Waar mogelijk moeten we ze zeker legaliseren, niet altijd met absolute voorrang. Het legaliseren van PAS-melders is ook een taak van het Rijk. Voor D66 heeft het van het slot halen van de woningbouw absolute prioriteit.
Wij geloven niet in bureaucratische regeltjes om een stikstofprobleem aan te pakken waar cijfermatig al niets van klopt. We zijn tegen het uitruilen van stikstofrechten, wat vaak ten nadele is van het boerenbedrijf. De Rijksoverheid is de grootste werkgever van Nederland: zorg voor meer binding en geef de (lokale) Mkb’ers/ZZP´ers meer werk en bestaanszekerheid.
Wat ons betreft is de stikstofaanpak in eerste instantie gericht op het redden van de natuur en de biodiversiteit. Wij zijn geen voorstander van de huidige situatie waarin in grote industrie stikstofrechten kan opkopen, terwijl PAS-melders in het duister tasten. De problematiek is een gevolg van slecht overheidsbeleid en niet de schuld van de betrokken boeren zelf.