Reclame maken voor Campina zuivel loont
Dat meldt FrieslandCampina in het jaarverslag. De goede resultaten volgen op eerdere jaren waarin met succes het reclamebudget werd verhoogd. In 2016 besteedde FrieslandCampina 540 miljoen Euro aan reclame en promotie, een jaar eerder 536 miljoen Euro. Dat is 6 procent van alle uitgaven, die in 2016 meer dan 9 miljard bedroegen.
Olympische Spelen
In 2016 scoorde FrieslandCampina met de campagne Sterk met Campina tijdens de Olympische Spelen, een zilveren medaille in de zogenaamde ‘activatiebarometer’. Het bureau hierachter, Activate&co, doet continu onderzoek om actuele inzichten te krijgen wat werkt om consumenten te activeren. Zij beoordeelden de campagne van FrieslandCampina over de hele breedte als goed, zonder duidelijke uitschieters. Naast turner Epke Zonderland werd sprint atlete Dafne Schippers boegbeeld van het zuivelmerk Campina. Toen dit nieuws in juni vorig jaar bekend werd gemaakt verklaarde FrieslandCampina de samenwerking als volgt: ‘Wij zijn enorm trots dat Dafne Schippers onze ambassadeur wordt. Zij heeft alles waar Campina voor staat: zij is nuchter, sympathiek, vernieuwend, oer-Hollands én sterk en fit.
Concurrent Arla
Of er een rechtstreekse link is met de vergrote marktaandelen en wat de Olympische campagne met Dafne Schippers gekost heeft, wil woordvoerder Jan-Willem ter Avest niet zeggen. Campina is al jaren een van de grootste merken in de supermarktschappen. Maar concurrent Arla is de snelste stijger.
Betalen voor Campina merk
De Keuringsdienst van Waarde stelde vorige week donderdag in een uitzending het verschil in prijs van literpakken melk aan de orde. Voor Campina merkmelk wordt meer betaald, terwijl de melk uit dezelfde fabriek komt als melk van een huismerk, dat aan dezelfde kwaliteitseisen voldoet. In de uitzending legt een FrieslandCampina marketing manager uit dat de consument die A-merk melk kiest ( met bijvoorbeeld Dafne Schippers op de verpakking), betaalt voor de verpakking (draaidop) , innovatie en communicatie.