Schiphol heeft 'voldoende' stikstofrechten van boeren voor natuurvergunning
Voor de stikstofuitstoot die de vluchten en het verkeer op en rondom de luchthaven met zich meebrengen, heeft Schiphol een natuurvergunning nodig. Deze had het nog niet en daarom ging het bedrijf de afgelopen tijd op zoek naar stikstofruimte.
In totaal zijn van acht boerenbedrijven de stikstofrechten overgenomen en vier boerenbedrijven volledig opgekocht. Dit kostte de Schiphol Group tussen de 20 en de 25 miljoen. De locaties van de ondernemers bevinden zich in Noord-Holland, Flevoland, Utrecht en Gelderland. Schiphol vindt dat het een marktconforme prijs heeft betaald aan de boeren, vertelt de woordvoerder.
De luchthaven is nu klaar op de stikstofmarkt en heeft ook geen stikstofrechten meer nodig, aldus de zegsman. De verkregen stikstofruimte zou genoeg zijn voor zowel Schiphol als voor Lelystad Airport. Die laatste moet nog geopend worden. De officiële aanvraag voor de natuurvergunning zal snel ingediend worden. Of de stikstofrechten van de twaalf boeren voldoende zijn, zal moeten blijken.
Omstreden
De 'stikstofjacht' van Schiphol is omstreden omdat het kabinet heeft besloten om eerst de PAS-melders te legaliseren en in te zetten op natuurherstel. De Tweede Kamer nam eerder dit jaar een motie aan die het kabinet oproept om de opkoop van boeren door partijen als Schiphol en Rijkswaterstaat te stoppen. Ook vanuit de provincies en gemeenten is er kritiek hierop. Het kabinet kan Schiphol momenteel niet tegehouden omdat het opkopen van boeren op de vrije markt volgens de regels is.
De regering werkt daarom ondertussen aan nieuwe spelregels voor het extern stalderen. Daarmee wil het Rijk meer regie pakken op de stikstofmarkt en prioritering kunnen geven aan bepaalde zaken, zoals natuurherstel en de PAS-melders.
Kamerleden van de oppositie reageren op sociale media: