Alkmaar staat landbouwverkeer op provinciale wegen toe
Met het voorstel van de gemeente Alkmaar kunnen gevaarlijke situaties met andere verkeersdeelnemers als fietsers en wandelaars voorkomen worden. Het voorstel is tot stand gekomen in overleg met LTO Noord en Cumela. Ook kan deze oplossing enkele dijken ontlasten, die het zware gewicht niet altijd aankunnen.
Het eerder afwikkelen van het landbouwverkeer over de Ring Alkmaar als gevolg van de renovatie van de Leeghwaterbrug en recent over de N244 als gevolg van de werkzaamheden aan de N243 is de gemeente goed bevallen. Vandaar dat het besluit genomen is om in overleg met andere wegbeheerders te kijken naar de mogelijkheden om het landbouwverkeer op de genoemde provinciale wegen (deels) toe te laten.
Verkeersveiligheid
LTO Noord en Cumela dringen al langer aan op een ontheffing voor landbouwverkeer op provinciale wegen. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het beter om uit de kernen van dorpen en steden te weren.
Niels Zuurbier, bestuurder bij LTO Noord, is blij dat er na jarenlange gesprekken met de gemeente er beweging komt in de plannen. „We willen de Ring Alkmaar al heel lang openstellen voor landbouwverkeer. De renovatie aan de Leeghwaterbrug was een mooi moment om te zien of het ook werkt. De doorstroming verslechterde niet en er zijn geen voorvallen geweest, dus eigenlijk houdt niets het meer tegen. Het is onverantwoord met zulke grote voertuigen door de binnenstad en dorpen te rijden. De nieuwe verkeerswet schrijft voor dat landbouwverkeer in principe gebruik mag maken van N-wegen. Op sommige stukken is het beter gebruik te maken van een parallelweg, maar om de stad heen ligt een driebaansweg en dat is genoeg om ook landbouwverkeer toe te laten. Richting de Provincie en Rijkswaterstaat is nu wel bewezen dat het kan. We moeten dit niet blijven doorschuiven, maar doorpakken en de verkeersveiligheid vergroten.”