Luchthavenregeling Middenmeer regelt niets voor 'koeien in paniek'

Zo luidt één van de conclusies van een einduitspraak van ’s lands hoogste bestuursrechter vandaag in een conflict over vliegveld Middenmeer. Met de nieuwe luchthavenregeling kreeg beheerder en eigenaar Jaap van der Beek van vliegveld Middenmeer van de provincie toestemming om naast de al vergunde Micro Light Aircrafts (MLA) ook Light Sport Crafts (LSA) en Very Light Aircrafts (VLA) te laten landen en opstijgen.
Het gaat daarbij om vliegtuigjes die maximaal 890 kilo zwaar zijn. Bovendien mogen er in totaal jaarlijks niet meer dan 14.750 vliegbewegingen op de graslandingsbaan langs de A7 plaats vinden. Volgens de Raad van State stijgt het aantal vliegbewegingen niet ten opzichte van de eerdere regeling, die stond op maximaal 15.000 bewegingen.
Geen Schiphol-Light
De tegenstanders, die allemaal aan de Schervenweg wonen, vreesden dat het aantal vluchten naar bijna 30.000 per jaar zou stijgen en dat Middenmeer een soort Schiphol-Light zou worden. Volgens de Raad van State is daar geen kans op en zal het stijgen en landen van iets zwaardere toestellen niet, of nauwelijks verschil uitmaken voor de geluidsoverlast. Wat de schrikreacties betreft, vreest vooral een veehouder aan de Schervenweg dat zijn koeien vaker in paniek raken als er meer en zwaardere toestellen over de landerijen vliegen.
Daarover stelt de Raad dat de luchthavenregeling alleen over het starten en landen gaat en niet over het vliegen zelf. Daarvoor zijn de piloten verantwoordelijk. Overigens zei luchthavenman Van der Beek eerder dat hij alle vliegeniers die bij hem komen en gaan uitdrukkelijk op het hart drukt de boerderijen langs de Schervenweg met een grote boog links of rechts te laten liggen. Of dat voldoende gebeurt zal in de praktijk blijken. Van der Beek zei eerder ook dat hij een goede relatie met al zijn buren nastreeft.
Tekst: Jan van Ommen
Beeld: Ruth van Schriek