'Rijk koopt geen stikstofruimte voor Schiphol.' Toch zet Kamer Van der Wal onder druk
Op vragen van de SGP in de Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht had het provinciebestuur aangegeven dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat Utrechtse boerderijen wil opkopen, om zodoende stikstofruimte aan te kopen zodat Schiphol een natuurvergunning kan krijgen. De nationale luchthaven opereert al jaren zonder geldige vergunning, en de overheid heeft al twee verzoeken tot handhaving naast zich neergelegd.
Reden voor Caroline van der Plas om aan de regering te vragen waarom die stikstofruimte opkoopt voor Schiphol, terwijl ze PAS-melders in de kou laat staan. „Had de minister niet toegezegd om PAS-melders met voorrang te behandelen?"
Maar volgens minister Van der Wal, die I&W-minister Mark Harbers verving, had de provincie Utrecht een fout gemaakt. De regering koopt geen stikstofruimte voor vergunningverlening voor Schiphol.
Vacature
Van der Plas vond het toch raar. Ze wees op een vacature voor een beleidsmedewerker voor het ministerie van I&W. Die zou zich, volgens de vacaturetekst, bezig moeten houden met 'te komen tot een natuurvergunning voor Schiphol'. „Dus het ministerie koopt misschien geen boerderijen aan, maar doet wel zijn best om een vergunning voor Schiphol te regelen", stelde ze. „Waarom zijn er dan geen vacatures voor beleidsmedewerkers die vergunningen voor PAS-melders gaan regelen?"
De minister had er zo direct geen antwoord op. Zij gaat niet over de vacatures van andere ministeries, vertelde ze. Maar ze zal zorgen dat die vraag schriftelijk wordt beantwoord.
Mond vol tanden
Maar, of het ministerie nu stikstof aankoopt voor Schiphol of niet, er waren genoeg voorbeelden van overheden die stikstof aankopen voor andere projecten dan de legalisering van PAS-melders. De stikstofruimte van een stoppende boer is bijvoorbeeld gebruikt voor de A27, en mogelijk koopt Rijkwaterstaat boerderijen op in Utrecht voor werkzaamheden aan het knooppunt Hoevelaken. Veel Kamerleden vonden dat niet kunnen. Derk Boswijk wees op de Overijsselse PAS-melders die hoge boetes gaan krijgen. „Je staat bij die boeren met de mond vol tanden als je ziet dat overheden telkens stikstofruimte weghalen", zei hij. Pieter Grinwis (CU) vond dat de minister overheden moet aanspreken om niet op stikstofstrooptocht te gaan. „De eerste opdracht moet zijn: het legaliseren van PAS-melders en natuurherstel." Ook Joris Thijssen (PvdA) wees de minister op haar prioriteiten. „We willen stikstofruimte reserveren voor natuurherstel, PAS-melders en huizenbouw", zei hij. „En dan moet je tegen Schiphol zeggen: sluit maar achter in de rij aan."
Van der Wal antwoordde dat er was afgesproken om stikstofopbrengsten van landelijke maatregelen in te zetten voor PAS-melders, MIRT-projecten en woningen, en dat ze het advies van Remkes gaat volgen om de stikstofopbrengst van de aanpak van piekbelasters als eerste aan PAS-melders toe te wijzen. „Binnen het kabinet kijken we nu of, als er een stikstofbank komt, hoe we de stikstof daarin gaan verdelen", vertelde ze. „Dat gesprek vindt nu plaats."