Oogstwinkel Leiden door Skal gecertificeerd
Oogst is een nieuw bedrijf dat de transitie naar een gezond voedselsysteem in beweging wil brengen met een nieuw winkelconcept, meldt Skal. Het gaat om onbemenste boerderijwinkels die toegankelijk zijn via een app. Na het winkelen geven klanten in de app aan wat ze willen kopen en rekenen dat direct af.
Duurzamer verdienen
Afgelopen mei opende Oogst in Leiden de eerste winkel. Voor iedere winkel wordt een Oogstboer verantwoordelijk. In Leiden is dat Joost van Schie. Hij runt met zijn ouders een kaasboerderij in Warmond: De Eenzaamheid. Fennie Landsbergen, de bedenker van dit concept, benaderde hem om mee te doen. Oogst zorgt voor het opzetten van de winkel, de inrichting en de marketing. De boer die de winkel runt betaalt daar een franchise fee voor. Van Schie probeerde zelf al meer lokale verkoop te realiseren door borrelboxen en boerderijpakketten aan te bieden. De Oogstboer koopt de producten zelfstandig in bij boeren in de omgeving.
Natuurinclusief
Boeren bepalen bij Oogst hun eigen prijs en kunnen zo hun kosten voor natuurinclusief boeren doorberekenen, aldus Van Schie. „Wat dat betekent voor een bedrijf verschilt of iemand veehouder of akkerbouwer is en op welke locatie ze zitten.”
Oogst heeft een aantal harde eisen, zoals geen kunstmest en bestrijdingsmiddelen en aandacht voor dierenwelzijn, vertelt van Schie verder. „Sommige boeren werken wel natuurinclusief, maar zijn om welke reden dan ook niet biologisch gecertificeerd, vanwege de kosten of de administratie. Of omdat ze om de een of andere reden niet aan een regel voldoen.” Biologisch heeft de voorkeur. Het aandeel biologische levensmiddelen in de winkel is ongeveer 95 procent.
Verkoopkanaal
De verkoop gaat goed, de winkel heeft tussen de 250 en 300 klanten per week, meldt Van Schie. „Het is de bedoeling dat er na Leiden nieuwe Oogstwinkels volgen." Van Schie meldt dat op dit moment vijf nieuwe locaties worden verkend. „Er zijn een aantal boeren die hun bedrijf willen transformeren van gangbaar naar natuurinclusief. Die zien dit als manier om veel meer lokaal te gaan verkopen en betere marges te krijgen.”
Makkelijker verbreden
Van Schie merkt zelf dat het door de winkel gemakkelijker is om zijn bedrijf verbreden. “Je hebt gewoon een verkoopkanaal waar je al je boerderijproducten tot waarde kunt brengen. Ik verkoop kaas aan kaashandelaren, speciaalzaken en een klein beetje aan horeca. Door de winkel kan ik ook vlees, groenten en eieren introduceren en binnenkort komt er thee van mijn boerderij af.”
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Wim Haze
Bron: Skal