Harbers: Niks mis met gebruik stikstofruimte gesloten boerderijen voor verbreding A12/A35
Volgens Marc Harbers is er niets verkeerds aan het gebruik van de stikstofruimte van acht gesloten boerenbedrijven voor de verbreding van de Ring Utrecht. Dat suggereerden vier Kamerleden - twee van GroenLinks en twee van de PvdA in Kamervragen over de kwestie aan de minister. Maar voor Harbers is zijn oplossing ook niet in beton gegoten zo schrijft hij in zijn antwoord. ‘Als het alternatief de problematiek op het gebied van veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid op gelijkwaardige wijze oplost kan het Tracébesluit worden aangepast. Maar het tracébesluit voor de Ring Utrecht is in 2020 vastgesteld en daarvoor loopt op dit moment een beroepsprocedure bij de Raad van State. Op dit moment ligt er geen uitgewerkt alternatief voor het huidige Tracébesluit. Omdat de procedure bij de Raad van State niet op pauze kan worden gezet in afwachting van een alternatief, wordt de procedure daar voortgezet.’
Ook voor andere wegen
Harbers opnieuw: ‘De stikstofruimte had ook kunnen worden ingezet voor andere IenW-projecten die stikstofruimte nodig hebben op dezelfde specifieke locaties in dezelfde specifieke Natura 2000-gebieden. Om dit preciezer te duiden, moeten eerst berekeningen en ecologische beoordelingen voor andere projecten worden uitgevoerd. Het zal in ieder geval gaan om projecten die netwerkeffecten hebben in hetzelfde gebied als de A27/A12 Ring Utrecht, zoals de A28/A1 Knooppunt Hoevelaken.’
Andere bronmaatregelen
Voor andere doelen (bijvoorbeeld woningbouw, natuurherstel en de legalisatie van PAS-meldingen) heeft het kabinet andere bronmaatregelen voorzien, die worden gefinancierd vanuit andere budgetten. Dat leidt nu ook tot de eerste stikstofruimte voor PAS-melders. Half september worden ontwerpbesluiten genomen om de eerste zes meldingen in Limburg te legaliseren.
Niet omstreden
Harbers vindt ook niet dat de verbreding van de Ring Utrecht een omstreden project is. Hij vindt ook niet dat er een verkeerd signaal wordt afgegeven doordat stikstofruimte van uitgekochte boeren ten gunste komt van een wegverbreding. En dat terwijl volgens de vragenstellers het land en ook de landbouw op slot zitten. ‘Ik onderschrijf de doelstellingen van het project: de doorstroming, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid rond de weg verbeteren. Bij toestemmingverlening via saldering wordt een zorgvuldige procedure doorlopen. Daarnaast is er voor 7 MIRT-projecten (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport), woningbouw en PAS-melders de mogelijkheid om via het stikstofregistratiesysteem (SSRS) toestemming te verlenen. Op dit moment wordt ruimte uit de Saneringsregeling varkenshouderij via het SSRS gebruikt voor het legaliseren van de eerste PAS-melders.’
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Susan Rexwinkel