22 procent omzetstijging duurzame voeding in supermarkt
Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research (WR) en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Supermarkten, foodservice (onder meer horeca en catering) en biologische speciaalzaken zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. De uitgaven aan duurzame voeding in supermarkten zijn bepaald met transactiedata van producten met een duurzaamheidskeurmerk.
8 miljard euro
Consumenten kochten in 2021 voor bijna 8 miljard euro aan duurzame voeding in supermarkten, 14 procent meer dan in 2020. Voor voeding zonder duurzaamheidskeurmerk nam de omzet met 4 procent af, naar bijna 29 miljard euro. Door de coronamaatregelen in 2020 verschoven uitgaven aan voeding van foodservice naar supermarkten. In 2021 werden de coronamaatregelen minder streng. Nog steeds werd er meer uitgegeven aan voeding in supermarkten dan voor corona, maar minder dan in 2020.
Grote verschillen vlees
Ruim 80 procent van het in 2021 door consumenten in supermarkten gekochte varkensvlees, verse en diepvriesvis en schaal- en schelpdieren, eieren en thee was duurzaam. Voor vlees zijn de verschillen groot: aan rundvlees (18 procent) en pluimvee (23 procent) werd naar verhouding veel minder uitgegeven aan producten met een keurmerk dan aan varkensvlees (86 procent). Voedingsmiddelen met het laagste aandeel aan duurzaam zijn onder andere bier en wijn, mineraalwater, frisdrank en sappen, en kaas (2 tot 6 procent). Voor deze producten is het aanbod aan producten met een duurzaamheidskeurmerk nog relatief beperkt.
Krimp varkensvlees en eieren
Bij vrijwel alle productgroepen nam de omzet van duurzame producten in 2021 toe, varkensvlees en eieren uitgezonderd. Bij deze twee groepen voedingsmiddelen daalde de omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk in supermarkten met respectievelijk 11 en 4 procent.
De sterkste omzetstijging van duurzame producten vond plaats bij mineraalwater, frisdrank en sappen (164 procent), oliën en sauzen (100 procent) en deegwaren (95 procent). Bij deze productgroepen was het aandeel producten met een duurzaamheidskeurmerk echter nog steeds klein. In 2021 was 5 procent van alle mineraalwater, frisdrank en sappen duurzaam, en van de deegwaren en oliën en sauzen was dat 14 procent.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen