Fotoserie: Aardappelrooidag: Met tas vol aardappelen en hoofd vol verhalen naar huis
Bij Joar van der Velde en zijn neef Jabin uit Herkingen (ZH) was het zaterdag een drukke boel: Zeker 500 consumenten bezochten hun twee akkerbouwbedrijven. Met hulp van familieleden en vrijwilligers konden de bezoekers zelf handmatig hun aardappelen (Agria) rooien, maar konden ze ook zien hoe de machinaal gerooide aardappelen worden ingeschuurd en bewaard. „We kregen veel vragen over het drogen en bewaren. De mensen waren erg geïnteresseerd”, zegt Joar van der Velde.
„De meeste mensen hadden er geen idee van hoe dat gaat.” En dat is precies de reden waarom hij zijn bedrijf openstelde. „Uitleg geven over hoe de aardappel groeit. Er kwamen veel vragen zoals ‘waarom bloeit de ene aardappel wit en de andere paars, zijn de aardappelen dan ook wit en paars’.”
Enthousiasme
Bij akkerbouwers Kees en Rian Roelen uit Zevenbergen (NB) kwamen zo’n 200 bezoekers het land op. „Het was een geslaagde dag, met veel enthousiaste bezoekers”, zegt Rian Roelen. „Er waren veel ouders die hun jonge kinderen wilden laten zien waar hun eten vandaan komt.” Ook hier waren kinderactiviteiten, zoals stempelen met aardappelen, zaklopen en een trekkercircout.
Roelen is niet onbekend met bezoek op het erf. „We hebben een aardappelautomaat, dus hier komen al vaker consumenten langs.” Toch besloten de ondernemers mee te doen aan het evenement. „We hopen hiermee de aardappel vaker op het menu te krijgen bij de consument.”
Power to the pieper
De Nationale Aardappelrooidag is een initiatief van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) en onderdeel van de Power to the Pieper campagne. Directeur Dick Hylkema van de NAO kijkt met een tevreden gevoel terug op zijn bezoek aan enkele deelnemende bedrijven. „Het was ontzettend goed georganiseerd. Wij kunnen als NAO de boeren faciliteren, maar uiteindelijk moeten ze het zelf doen.”
De aardappelrooidag is vorig jaar voor het eerst georganiseerd, op één locatie. Dit jaar waren dat er vijf. Of het volgend jaar een verdere opschaling komt? „Het is de kunst om het nu verder uit te smeren. We moeten het evenement nog evalueren, maar als het aan mij ligt gaan we hier zeker mee door.” Deze en andere initiatieven van de NAO moeten de consument dichter bij de aardappel brengen. „We willen hiermee de mensen laten zien dat deze aardappel gewoon in Nederland groeit.”
Lees verder bij de foto's
Tekst: Fenneke Wiepkema
Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.
Beeld: Joar van der Velde, Rian Roelen