Veehouder Middenmeer: 'Koeien in paniek als er een vliegtuigje langs scheert'

Alleen een akkerbouwer en rundveehouder zagen het anders en stapten alsnog naar de Raad van State om de wijziging van de luchtvaartregeling voor het recreatieve vliegveldje langs de A7 aan te vechten. Volgens de boeren maakt de door de provincie Noord-Holland aangepaste luchthavenregeling een ongebreidelde groei van het vliegveldje mogelijk. Hoewel een doorgroei naar Schiphol-light er niet in zit, weten de tegenstanders niet waar het heen gaat. „Waar gaat dit eindigen?”, riepen de tegenstanders een paar keer tijdens de rechtszaak.
Koeien in paniek
Volgens Van der Beek eindigt het ongeveer waar hij nu al jaren mee bezig is, een vliegveldje met lichte vliegtuigjes voor de recreatie en vlieglessen. Na klachten van de veehouder aan de Schervenweg dat de koeien soms in paniek uit elkaar stoven en enkelen in de sloot terecht kwamen als er weer eens een net opgestegen vliegtuigje over de weilanden langs de Schervenweg scheerde, besloot Van der Beek de opstijgroute aan te passen.
„Na goed overleg met de buren begin dit jaar heb ik de vluchtplannen aangepast en maken alle opgestegen vliegtuigjes een ruime bocht voordat ze bij de buren aan de Schervenweg terecht komen,” aldus Van der Beek. De veehouder en akkerbouwer ontkende dat niet, maar zij vinden dat de nieuwe vluchtroute zwart op wit moet worden vastgelegd en afdwingbaar wordt. Volgens Van der Beek en de provinciewoordvoerder is dat echt niet nodig en ook niet mogelijk in de luchthavenregeling.
15.000 vliegbewegingen
Verder maakt de nieuwe luchthavenregeling geen groei van het aantal vliegbewegingen mogelijk. Van der Beek had al toestemming voor 15.000 vliegbewegingen per jaar en dat mogen er nu niet meer dan 14.750 zijn. Volgens Van der Beek komt hij jaarlijks nooit veel boven de helft van het aantal toegestane vluchten uit. En Van der Beek verwacht niet dat dat snel gaat veranderen.
De buren vrezen desondanks dat Van der Beek veel meer en met zwaardere vliegtuigen gaat vliegen. „Eerder mocht hij niet met vliegtuigen vliegen die zwaarder dan 750 kilo zijn dat heeft Noord-Holland intussen aangepast naar 890 kilo. En wat kunnen we straks nog doen als hij met vliegtuigen van 1.100 kilo gaat vliegen. Dat levert alleen maar meer herrie en overlast op”, aldus de akkerbouwer.
De provinciewoordvoerder zei te betwijfelen dat Van der Beek de komende jaren met steeds zwaardere vliegtuigen gaat vliegen. „Daar zullen wij dan eerst weer een apart besluit over moeten nemen. Bovendien mag het vliegveld niet meer geluid produceren dan ze nu al jaren doet. Die geluidzone van 56 decibel houden we scherp in de gaten.” De Raad van State doet over enkele weken uitspraak.
Tekst: Jan van Ommen
Beeld: Agrio archief