Boeren finishen met ruim 10 procent bedrag Alpe d’HuZes
„Het was weer grandioos wat we als agri & foodsector neer hebben gezet. Ruim 10 procent van het eindbedrag van Alpe d’HuZes en we hebben ons als agrarische sector weer op een hele mooie manier in de spotlights gezet.” Dat zegt Marian Claessens – Jenniskens, legpluimveehouder uit Ysselsteyn (LB) en lid stuurgroep BIG Challenge. Zij fietste samen met haar man John de Alpe d’HuZes in 2015 en raakte besmet met het virus zoals ze dat noemt. „Het is hier echt een week met een lach en een traan. Iedereen kent mensen die overleden zijn aan kanker of nog ziek zijn. Met z’n allen hebben we één doel: zoveel mogelijk geld ophalen voor KWF kankerbestrijding. En als BIG Challenge is ons tweede doel de agri- & foodsector positief laten zien.”
En dat gebeurt; donderdag om 20:00 uur net na de finish maakt de Alpe d’HuZes de tussenstand bekend: 16.255.499 euro. „We hebben dus ruim 10 procent opgehaald met minder dan 5 procent van de deelnemers. Die boeren weten niet van opgeven. Dat was dit jaar extra bijzonder: nadat twee edities niet door konden gaan was het super dat zoveel deelnemers doortrainden en geld inzamelden.”
Saamhorigheid
Je kunt de Alpe d’Huez fietsend, lopend of wandelend bedwingen. BIG Challenge had deze editie 214 deelnemers in 39 teams en 62 deelnemers voor de Alpe d’HuZus op woensdag. De woensdag is een soort supportersdag; zij kunnen ervaren wat het is om de berg op te gaan en hun sponsordoel is 666 euro. „Het is bijzonder mooi hoe de teams samenwerken. We hebben sectorenteams zoals pluimvee, regionale – en bedrijventeams. Concurrerende bedrijven werken hier geweldig samen. De saamhorigheid is enorm. Dat is zo fijn”, aldus Marian Claessens.
Opgeven is een optie
Het seizoen van Alpe d’HuZes loopt nog door. „Tot 1 oktober kunnen mensen nog doneren voor de editie van dit jaar. Daarna starten we met de nieuwe editie. We hopen natuurlijk op nieuwe deelnemers en veel deelnemers doen vaker mee. Sommigen al voor de zevende of achtste keer. Het blijft bijzonder”, zegt Marian Claessens. Individuele deelnemers maar ook bedrijven kunnen zich aanmelden. Het voordeel van BIG Challenge is de grote schil van vaste vrijwilligers. Zij regelen de organisatie zoals trainingen, sponsorwerving, oppeppunt etc. „In november is een aftrapbijeenkomst. Natuurlijk delen wij graag onze ervaringen. Bekijk ook onze social media of site dan heb je alvast een indruk”, besluit Marian Claessens. Donderdagavond heeft de stuurgroep bij de afsluitende bijeenkomst alle aanwezigen een groene handschoen met een kaartje; ‘pak jij handschoen op AD6 2023?’ gegeven om nieuwe deelnemers te werven. „Opgeven is nu al een optie.”
Een van de deelnemers, Kees Buis uit Hensbroek: „Ik heb eerder de Elfstedentocht gereden maar meedoen met BIG Challenge aan Alpe d’HuZes is toch wat anders. Hier doen we het echt samen. Echt een cadeau voor je leven.”
Agrio (uitgever van deze website) volgt vier deelnemers. Volgende week meer over hun individuele belevenissen met BIG Challenge.