Column: Vertel je verhaal, want anders worden we negatief weggezet
Dit alles vindt plaats in een context waarin (sociale) media voor velen dé bron is om opinie op te baseren. Nieuws ontvangen de meesten het liefst zo vlot mogelijk en berichtgeving waarin complexe zaken met nuance uiteengezet worden lijken minder passend in onze snelle hapsnapmaatschappij.
Begrip
Dit terwijl de algemene kennis van de agrarische sector van menig burger relatief laag is. De burger heeft misschien wel beelden over de voedselproductie, maar die stroken vaak niet met de werkelijkheid. Meer kennis van voedselproductie zou naar mijns inziens zowel waardering voor de boer als begrip over gezonde voeding opleveren en dat lijkt mij beiden een goede zaak. Hiertoe zal de primaire sector haar verhaal meer naar buiten moeten brengen. Doen we dat als sector niet, dan zullen anderen ons verhaal vertellen. Ook in het kader van duurzaamheidseisen is dit hét moment om transparant te zijn. Indien je niet transparant bent, verlies je op den duur je bestaansrecht ten opzichte van degene die dit wel doen.
Transparanter zijn voor het brede publiek levert niet altijd winst op. Sterker nog, ik ontving zelf tal van ongezellige reacties van een specifiek activistisch bolwerk op een foto die ik onlangs plaatste. Ironisch genoeg gaf ik diezelfde dag een workshop ‘Verbinden voor toekomstbestendige landbouw’, waar ik anderen aanmoedigde meer te delen over passievol werk in de primaire sector. Lui die zulke extreem negatieve reacties plaatsen willen niet in gesprek gaan en bijdragen aan een betere land- en tuinbouw. Zij werken enkel vanuit het doel om de hele sector om zeep te helpen. Niet erg constructief en dit maakt transparant zijn over agrarische bedrijfsvoering spannend.
Framen
Uit een recent onderzoek van LTO blijkt echter dat maar 6 procent van de bevraagden negatief is over de Nederlandse land- en tuinbouw. Indien we niet ons verhaal vertellen als ondernemers, hebben die negatieve 6 procent alle ruimte om onze sector negatief te framen. Zolang je als agrarisch ondernemer alles wat jij doet comfortabel kunt uitleggen aan een journalist of verre buurman, is er weinig te vrezen. Draag jouw passie en vakmanschap in de primaire sector uit.
Ik geef toe, het is niet eenvoudig en je moet een klein teflon laagje á la Mark Rutte hebben, maar in een toekomstbestendige agrosector is plaats voor mijn bedrijf en dat kan ik prima uitleggen. Kom maar langs, de koffie staat klaar.
Amber Laan
Amber Laan schrijft maandelijks een column voor de website van Agraaf. Ze maakt sinds eind 2020 deel uit van een maatschap met haar ouders Bianka en Robert en haar jongere zus Emma. Gezamenlijk runnen zij een melkveebedrijf met 80 koeien op 65 hectare grond in Polder Zeevang, een aangewezen Natura 2000-gebied Zeevang in Laag-Holland (NH). Gezien deze hoeveelheid grond zijn Amber en haar familie druk bezig om de extensivering van hun bedrijf nog meer vorm kunnen geven, gekoppeld aan een gezond verdienmodel.
Onlangs behaalde ze haar master Bestuur en Beleid, gericht op de landbouwsector, aan de Universiteit Utrecht. Haar bachelor agrarische economie en beleid had ze daarvoor in Wageningen gedaan. Ze is ook voorzitter bij het Hollands Agrarisch Jongeren Kontakt en adviseur duurzame landbouw bij Schuttelaar & Partners. Amber Laan is te volgen op Twitter: @Amberlaan7.
Tekst: Amber Laan
Beeld: Susan Rexwinkel