Bekendmaking tijdens de Biokennisweek
Mèkkertaler geitengatenkaas biologisch product van het jaar
De geitengatenkaas van biologische kaasboerderij Mèkkerstee ontving als bioproduct van het jaar grote complimenten van de vakjury voor de innovatie op zijn vakgebied. ‘Een fantastisch nieuw product in het kaas-schap. Een knap staaltje innovatie door noeste arbeid en dat mag beloond worden’, aldus de vakjury. ‘Alle principes van de biologische sector komen terug in dit product. Zorg, eerlijkheid en het sociale aspect, het wordt allemaal meegenomen in de productie van de geitenkaas. Een verhaal dat we vanuit de biologische sector veel vaker mogen vertellen.’
31 inzendingen
De jaarlijkse productverkiezing voor nieuwe biologische producten is in het leven geroepen om biologische ondernemers te ondersteunen. Van de 31 productinzendingen eindigde ‘Little Cow & Cookies ijs’ van The Organic Jersey Farm op de tweede plaats. ‘Oerbouillon Kip’ ging er met de derde plaats én de publieksprijs vandoor.
De jury
Trendwatcher Anneke Ammerlaan, innovatie deskundige Bart Fischer en directeur van Bionext Michaël Wilde vormden de vakjury en selecteerden het winnende product op basis van kans rijkheid in de markt, duurzaamheid en innovatie. ‘Achter alle producten staan stuk voor stuk echte verhalen. Het laat zien hoe biologische ondernemers echt met andere ogen naar een product kijken en welke waarden ze centraal zetten’, aldus Bart Fischer.
Innovatief
‘Van low carb crackers tot vegetarisch ‘stoofvlees', elk jaar komt er een schat aan nieuwe, innovatieve, biologische producten op de markt. Producten die de wereld duurzamer, schoner of eerlijker maken’, aldus Bionext en BioNederland als initiatiefnemers van de prijs. Ruim 5.000 mensen konden de afgelopen weken, voorafgaand aan de Biokennisweek, hun stem uitbrengen op hun favoriete biologische product(en). Daar kwam vervolgens een Top 5 uit, waar de vakjury gisteren een winnaar uit selecteerde.
Ondersteuning
De jaarlijkse productverkiezing is in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen in hun start. Initiatiefnemers van de verkiezing, brancheorganisatie Bionext en vereniging voor biologische producenten BioNederland, werken samen met FoodPersonality, het platform voor managers in de levensmiddelenbranche, om de verkiezing zoveel mogelijk draagvlak te geven.