Ook politie meldt zich op het toneel
‘Registratieplicht (land)bouwvoertuigen vergroot verkeersveiligheid’
‘Veiliger op de weg, meer toezicht op de technische staat van deze voertuigen en minder diefstal’, somt Paul Broer, landelijk projectleider Infrastructuur bij de politie de voordelen op van het registreren.
Nieuwe voertuigen
De toename in verkeersveiligheid begint bij nieuwe voertuigen, aldus de politie verder. Trekkers en getrokken materieel moesten al langer voldoen aan Europese veiligheids- en duurzaamheidsregels. Ook voor mobiele machines, zoals oogstmachines en andere grote machines die in de bouw, logistiek, recreatie, land- en tuinbouw worden gebruikt, gelden nu soortgelijke regels.
Makkelijker controleren
Bovendien moeten nieuwe (land)bouwvoertuigen al sinds 1 januari 2021 worden geregistreerd en voorzien van een kentekenplaat. Broer: ‘Mede door die registratie kan de politie ook beter controleren of het voertuig aan alle regels voldoet.’ Bovendien zorgt de verplichte registratie ervoor dat de veiligheid van de Nederlandse voertuigen wordt gewaarborgd. Zo kan de RDW bij inschrijving in het register controleren of elk voertuig is voorzien van een typegoedkeuring of individuele keuring. Zodoende komen nog alleen veilige voertuigen de markt op, is de achterliggende gedachte.
Verkeersveiligheid
Hoe zit het ook alweer? Alle trekkers, rijdende werktuigen (motorrijtuigen met beperkte snelheid of MMBS’en) die voor 1 januari 2021 in gebruik zijn genomen, mogen vanaf 1 januari 2022 alleen nog de weg op als ze zijn geregistreerd. Registreren kan online via www.rdw.nl/registreren. Onder de categorie MMBS vallen naast de rijdende werktuigen ook omgekeurde auto’s en vrachtauto’s.
APK-plicht
Trekkers die harder kunnen rijden dan 40 km/u zijn vanaf mei 2021 APK-plichtig. Vier jaar na de datum eerste toelating moet een snelle trekker op voor zijn eerste APK. Toezicht op de technische staat van deze voertuigen zorgt voor veiliger voertuigen, aldus RDW en politie. Daarnaast maakt de registratieplicht ook een snelheidsverhoging mogelijk voor voertuigen die sneller kunnen rijden.
Inhalen
Broer: ‘Hoe gek dat ook klinkt: dat deze voertuigen sneller mogen rijden, zal ook bijdragen aan meer verkeersveiligheid. Denk maar eens aan gevaarlijke situaties die soms ontstaan door het inhalen van een langzaam rijdend voertuig. Doordat deze voertuigen sneller mogen, zal dat minder vaak aan de orde zijn. Maar tegelijkertijd vraagt een hogere snelheid ook meer alertheid van de bestuurder.’
Afname diefstal
De registratieplicht maakt ook duidelijk wie de eigenaar van het voertuig is, stellen politie en RDW. ‘Een trekker of MMBS rijdt dus niet meer anoniem rond. Niet alleen zal de bestuurder zich daardoor netter gedragen in het verkeer, maar ook is er altijd iemand aansprakelijk te stellen bij schade of overtredingen. Bovendien geeft het kenteken via het RDW-register zicht op de eisen en voorwaarden waaraan het voertuig moet voldoen en waardoor het ook controleerbaar is of het voertuig het juiste kenteken voert.’ Broer: ‘Door het kenteken zal diefstal en heling van deze voertuigen hoogstwaarschijnlijk afnemen. In het verleden werden veel trekkers gestolen. Die waren makkelijk te verkopen, omdat het lastig was te achterhalen of ze waren gestolen. Dat kan nu wel. Trekkers die als gestolen staan geregistreerd, kunnen niet op naam van een andere eigenaar worden overgeschreven.’
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Hermien van der Aa
Bron: RDW