Geteeld in de Hoeksche Waard en op Tholen
Zoete aardappelen van eigen bodem bij AH
Om zoete aardappelen van ‘eigen bodem’ te kunnen bieden, werkt Albert Heijn samen met twee telers die samen zo’n dertig hectare voor hun rekening nemen. Niels van der Waal (Hoeksche Waard) heeft inmiddels vijf jaar ervaring met de teelt van zoete aardappalen, Frank Bouman (Tholen) ruim vier jaar. Het gaat om de rassen Orleans en Bellevue. Vanaf begin november startten de telers met het rooien en verwerken van de oranje zoete aardappelen waardoor ze rond eind november in het assortiment liggen.
Innovatieve technieken
Albert Heijn onderzoekt samen met boeren en telers hoe zo lang mogelijk aardappelen, groente en fruit van eigen bodem kunnen worden aangeboden. ‘Bij veel producten is er door innovatieve teelt- en bewaartechnieken veel mogelijk waardoor er minder geïmporteerd hoeft te worden en er meer producten van Nederlandse bodem kunnen worden aangeboden, waaronder de zoete aardappel.’ Aldus Albert Heijn in een toelichting.
Onder biofolie
‘De techniek, die de twee oranje zoete aardappeltelers hanteren, zorgt ervoor dat precies de juiste bodemstructuur en omstandigheden ontstaan voor de aardappelen’, vervolgt de supermarktketen. ‘De oranje zoete aardappelen groeien onder zwart folie dat gemaakt is van maiszetmeel. Hierdoor wordt het op natuurlijke wijze afgebroken. Onder het folie loopt de temperatuur voldoende hoog op om de plant goed te laten groeien. In oktober gaat het folie eraf, de aardappelen worden gerooid en gedroogd zodat ze half november in de winkels liggen.’ Albert Heijn onderzoekt met de aardappeltelers ook nieuwe bewaartechnieken om de oogst langer goed te houden om daarmee de import-aardappelen in de nabije toekomst af te bouwen.
Beter voor-programma
In de groente- en fruitketen bouwt Albert Heijn samen met meer dan 200 vaste telers in Nederland, naar eigen zeggen verder aan duurzame teelt in het Beter voor-programma. ‘De langdurige samenwerking staat centraal, naast afnamegarantie, een gezond verdienmodel en compensatie voor duurzaamheidsinitiatieven. Hierdoor kunnen telers met vertrouwen investeren in een duurzame bedrijfsvoering met zorg voor een beter klimaat, biodiversiteit en de allerbeste kwaliteit en smaak.’ Aldus Albert Heijn.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Albert Heijn
Bron: Albert Heijn