Reclamewaakhond: ‘Anti-zuivelcampagne misleidend en oneerlijk’
Deze uitspraak van de Reclame Code Commissie volgt op een klacht die werd ingediend door ZuivelNL. In augustus startte de activistische dierenclub uit Amsterdam een campagne met bilboards in een aantal grote steden waarop onder andere stond dat zuivel 'ernstig dierenleed' zou veroorzaken. Daarnaast doet Dier&Recht onjuiste suggesties over de gezondheid van zuivel en de leefomstandigheden van kalfjes.
Volgens de reclamewaakhond wordt de gemiddelde consument op het verkeerde been gezet omdat de uitingen onduidelijke en verwarrende informatie bevatten. Het advies luidt om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.
Directeur van ZuivelNL, Hubert Andela, is blij met de uitspraak. „Het kan niet zo zijn dat actiegroepen onjuiste, misleidende beweringen zouden mogen doen en daarmee zuivel, melkveehouders en zuivelondernemingen ten onrechte in een kwaad daglicht zetten. Het is goed dat daar nu een halt aan wordt toegeroepen.”
Kort geding Agractie
Agractie won eerder al een kort geding tegen Dier&Recht. Daarop moesten de dierenactivisten de uitingen weghalen waarop stond dat zuivel ‘ernstig dierenleed’ zou veroorzaken.