‘Je kunt niet meer op één paard wedden’
Astrid Francis zet Beemster Valery breed in de markt
De Beemster Valery is een streekproduct van Beemster bodem. De Valery is een bestaand aardappelras, maar als je haar in de Beemster klei stopt, gebeurt er iets magisch, lacht Astrid Francis aan de keukentafel van het akkerbouwbedrijf in Noordbeemster. „Het is een mooie aardappel, met veel smaak, geel vlees en een dunne roze schil. Groenteboeren in de buurt, maar ook in Amsterdam en Purmerend, zijn er gek van.” Francis kreeg het in 2019 voor elkaar dat de aardappel ook in de plaatselijke super, de toenmalige Deen, verkrijgbaar was. Ze beloofde de keten exclusiviteit, maar op een gegeven moment lagen er aardappelen uit Israël in de winkel en kregen klanten te horen dat de Beemster Valery niet meer leverbaar was. Terwijl er nog voldoende aardappelen bij Francis op voorraad lagen.
Het feit dat de supermarkt zonder Francis daarover in te lichten op buitenlandse aardappelen was overgegaan, maakte haar woedend. „Je doet je best een mooi ras te telen en dan wordt zonder dat je het weet de stekker eruit getrokken”, zegt ze. „Dan voel je je machteloos.” Francis bedacht zich geen moment en stapte met 6.000 kilo aardappelen in een kieper op de trekker, om vervolgens naar het hoofdkantoor in Hoorn te rijden. „Ik wilde met de actie een statement richting de hele retail maken, niet alleen richting Deen. Nederlandse boeren doen enorm hun best om zo duurzaam mogelijk te telen, maar zolang het systeem niet verandert, helpt dat niets voor klimaat en natuur. Waarom eten we niet eerst het lokaal geproduceerde voedsel op, voordat we vrachten vol uit het buitenland halen? In Frankrijk maken ze wel eerst de eigen producten op. Daar moeten we in Nederland ook naartoe.”
Exclusiviteit
Hoewel Deen in eerste instantie niet reageerde op de actie van Francis, is de relatie uiteindelijk wel weer hersteld. De supermarkt bood aan om alle Beemster Valery die nog in de schuur van het bedrijf lag, in alle tachtig vestigingen te verkopen. Ook werd afgesproken dat Francis aardappelen voor de supermarkt zou blijven telen. Begin dit jaar verkocht de keten zijn winkels echter aan drie andere ketens, onder andere Albert Heijn en DekaMarkt. Albert Heijn toonde gelijk belangstelling voor de Beemster Valery in zijn winkels in Noord-Holland, maar wilde exclusiviteit. Daar moest Francis over nadenken. „Als ik iets heb geleerd, dan is dat dat je niet op één paard moet wedden. Dan word je te afhankelijk van één afnemer. Albert Heijn snapte dat wel en ging gelukkig akkoord.”
Andere afnemers van de Beemster Valery zijn DekaMarkt en twee Noord-Hollandse franchisefilialen van Jumbo Monique. Francis is er trots op dat het haar is gelukt de aardappelen breder onder supermarkten af te zetten. „Er komt binnenkort een nieuw filiaal van DekaMarkt in Stompetoren, vlak bij ons bedrijf. Ik wilde de aardappelen daar graag in de schappen hebben. Het leuke is dat DekaMarkt onze zelf ontworpen verpakking in het schap gaat zetten.”
Lees verder in de Agraaf die vanaf vrijdag op de mat valt. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een abonnement of gratis proefnummer aan.