Fotoserie: Boeren uit het hele land verwennen Utrechters om het gesprek aan te kunnen gaan
De Utrechtse passanten zijn blij met de gratis friet, broodjes beenham, appels, peren, kaas, zuivel, vis, groenten en kippensoep. Bij sommige kraampjes ontstaat zelf even een rij. De boeren (er werken volgens Agractie-bestuurder Erik Luiten ruim 200 vrijwilligers mee) geven het voedsel gratis weg, om vervolgens het gesprek aan te kunnen gaan.
Gratis
Voorbijgangers kunnen op het podium luisteren naar gesprekken met boeren, er is een groot videoscherm waarop video's worden vertoond en ook de vrijwilligers voorzien de bezoekers van informatie. Voor een sector die hard strijd voor een beter verdienmodel is het enigszins opmerkelijk om de producten gratis weg te geven, maar veel bedrijven zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina en BelLeerdammer sponsoren producten.
Melkveehouder Louise Blom uit Kockengen (UT) schetst tijdens het uitdelen van broodjes kaas wat van gesprekken ze zoal voert. „Mensen zijn vooral nieuwsgierig, vragen waarom wij hier staan", zegt ze. „Ik leg dan uit dat we willen vertellen waar voedsel vandaan komt en hoe belangrijk de boeren zijn voor Nederland. De sector staat momenteel onder druk, er worden veel leugens verteld. Maar de reacties die we hier krijgen, zijn vooral heel positief."
Over het gratis weggeven van de producten zijn de boerinnen bij de broodjeskraam het eens: „Soms moet je eerst investeren voordat het uiteindelijk wat oplevert."
Positief
Even verderop deelt leghennenhoudster Jacqueline Roubos uit Leersum (UT) kippensoep uit, gemaakt van uitgelegde kippen. Ze vindt het belangrijk om de sector te promoten. „Bovendien is het leuk om te doen, hier maken wij graag tijd voor. Vooral dat deze actie zo positief is ingestoken bevalt mij goed."
Dat klinkt ook door op het podium, waar vloggers Vivianne Goense en Naomi de Rijk hun verhaal doen namens Trotse Jonge Boeren. Beide boerinnen studeren nog. Goense: „Ik krijg veel positieve reacties op mijn vlog, mensen leren veel nieuwe dingen. Ik denk dat er toekomst is voor boeren in Nederland, maar we moeten ons verhaal wel delen en laten zien wat we doen. En ik hoop dat Nederlanders vooral Nederlandse producten kopen."
Nieuwere merken
Ruimte voor nieuwere initiatieven is er ook, zo worden er biologische kazen aangeboden en melk van Jersey-koeien. Nieuw is een rekkelijk begrip. Henk van Oers uit Hedel (GD) verkoopt via het merk st. Hendrick al sinds 1981 biologisch vlees, tijdens de Boer Burger Brunch promoot hij hanenvlees van Nederlandse hanen. „Biologisch is geen hype, onze afzet groeit ieder jaar met ongeveer vier procent."
Dat de kortere ketens ook vertegenwoordigd zijn zal Annie de Veer (directeur Strategie, Kennis en Innovatie bij LNV) goed doen. Zij breekt op het podium een lans voor het streekproduct. „We zetten in op korte ketens, dat heeft tijdens de coronaperiode een enorme vlucht genomen. Meer mensen halen de producten rechtstreeks bij de boer. Boeren kunnen niet alleen verduurzamen, daar zijn de consumenten ook voor nodig. Het moet een samenspel zijn."