‘We kunnen direct op klantvraag inspelen’
Boerderij Het Binnenveld is een melk- en vleesveebedrijf met 45 melkkoeien en 90 stuks vleesvee. Alle melk wordt verwerkt tot kaas. Op jaarbasis worden 120 dieren voor de vleesverkoop geslacht. Van Dijk heeft er bewust voor gekozen om zowel melk- als vleesvee te houden. „Ik ben ervan overtuigd dat als je kaas en vlees verkoopt, je die melk- en vleeskoeien ook op je boerderij moet hebben lopen. Het verhaal moet van A tot Z kloppen. Het is hier altijd open dag, er lopen vaak klanten in de stal rond. Dat mag, daar hebben we ons voor opengesteld.”
De Utrechtse veehouder ging 25 jaar geleden in maatschap met zijn vader. Op dat moment werden 35 melkkoeien gemolken en werden hobbymatig een paar vleeskoeien gehouden. Toen Roel en zijn vrouw Toke het bedrijf vijftien jaar geleden overnamen, stonden ze voor de keuze om flink uit te breiden of het helemaal anders te gaan doen.
„We zijn in eerste instantie doorgegroeid naar 75 à 80 melkkoeien. Om het bedrijf verder te ontwikkelen, heb ik tot vijf jaar geleden ook altijd buiten de deur gewerkt. Maar ons hart ligt bij vleesvee. We zijn twaalf jaar geleden begonnen met het verkopen van vlees. We verkochten het vlees eerst in onze winkel. Inmiddels leveren we ook aan boerderijwinkels, supermarkten en horeca en verkopen we het online. We verkopen nu ook varkens- en kippenvlees, we leveren in principe het hele assortiment.”
Vierkantsverwaarding
Van Dijk verwerkt alle vlees zelf. De dieren worden in een slachthuis geslacht, het vlees komt in delen uitgebeend terug naar de eigen uitsnijderij. „Het voordeel hiervan is dat we kunnen leveren wat de klant vraagt. Dat is vooral belangrijk wanneer je aan de horeca wil leveren. Doordat we kleinschalig werken, kunnen we de klant op maat bedienen. We werken hierbij samen met coöperatie Boerenhart, die voor ons de contacten met de horeca onderhoudt. De kunst is niet zozeer om bij de horeca binnen te komen, maar wel om binnen te blijven. Daar heb ik geen tijd voor. Het mooie van de horeca is dat je aan vierkantsverwaarding kan doen: je kunt het dier van kop tot kont kwijt. Dat is cruciaal voor de afzet van marktconcepten. In de eigen winkel verkopen we vooral gehakt en lappen. Het luxe, duurdere vlees verkoop je minder gemakkelijk aan de consument.”
Lees verder in de Agraaf die vanaf vrijdag op de mat valt. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een abonnement of een gratis proefnummer aan.