‘We versterken elkaar in de bedrijfsontwikkeling’
Mieke Kenter lanceerde in 2018 het idee van de Bergense Melksalon bij haar ouders. In de zelfbedieningsautomaten op de boerderij kunnen mensen terecht voor verse melk, zelfgemaakte yoghurt, vla, karnemelk en hangop en Beemster kaas. Muziekdocent Mieke zocht naar een manier om ‘iets’ met het buitenleven of voor zichzelf te doen. In eerste instantie werd gedacht aan alleen een melktap, uiteindelijk werd gekozen voor ook een zelfbedieningsautomaat met andere zuivelproducten.
Meer klanten door coronacrisis
Sinds de coronacrisis is het druk, zegt Mieke Kenter. „De trend om verse producten rechtstreeks bij de boer te kopen, was al gaande, maar is tijdens de eerste coronagolf in het voorjaar alleen maar versterkt. We hadden voor de coronacrisis al een leuke klantenkring opgebouwd, maar we hebben er vorig jaar nog veel meer vaste klanten bijgekregen. En dat aantal groeit gestaag.”
Van hotel naar boerderij
Jos Kenter werkte tot voor kort in de horeca, maar is nu fulltime boer. Hij studeerde aan de Hogere Hotelschool, maar kwam er tijdens zijn stage achter dat het hotelwezen niets voor hem was. Jos besloot in 2018 om ‘stage’ te gaan lopen op de eigen boerderij, om te kijken of het boerenleven hem toch aantrok. „Voordat je definitief ‘nee’ zegt tegen het bedrijf, moet je het eerst geprobeerd hebben.”
Elkaar versterken
De jonge ondernemers zien weinig belemmeringen in de ontwikkeling van het bedrijf. We kunnen allebei heel hard werken, zeggen ze. „Een sterk punt van ons bedrijf is dat beide takken elkaar kunnen versterken.” Uitdagingen zijn er ook, zoals het overnametraject, ervaring in de praktijk en kennis over wet- en regelgeving.
Lees verder in de aankomende editie van Agraaf. Deze belandt (vanaf) vrijdag 29 januari bij u op de mat. Bent u nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.