Provincie Utrecht start met subsidieregeling opruimen drugsafval
Vanaf 1 januari 2021 start de provincie Utrecht met een subsidieregeling waarvan gebruik gemaakt kan worden om drugsafval op te ruimen. De looptijd van de subsidie is vijf jaar.
Gemeenten, omgevingsdiensten, waterschappen maar ook particulieren en erfpachters van een locatie waar drugsafval gedumpt is (dus ook boeren) kunnen gebruik maken van de regeling wanneer er tussen 1 januari 2021 en 31 januari 2025. Echter, er moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen wil een boer een beroep kunnen doen op de vergoeding die kan oplopen tot 24.999 euro.
De provincie Utrecht geeft de volgende voorwaarden:
- Er is sprake van achtergelaten drugsafval.
- De locatie waar drugsafval is achtergelaten is gelegen binnen de gemeentegrenzen of behoort tot het zakelijk recht van de aanvrager.
- Van het achterlaten van drugsafval is aangifte gedaan bij de politie.
- Het drugsafval is opgeruimd in de periode 01-10-2020 tot en met 31-01-2025.
Benodigdheden
Een boer die een beroep doet op de Subsidieregeling opruiming drugsafval provincie Utrecht 2021-2024 heeft hiervoor nodig:
- Een bewijs van aangifte van de politie met tenminste een kaart met de locatie waar het drugsafval is aangetroffen, foto’s van het achtergelaten drugsafval en een beschrijving van de aangetroffen drugsgerelateerde afvalstoffen.
- Een bewijs van de gemaakte kosten voor verwijdering en afvoer van het drugsafval.
- Een bewijs van verwijdering en afvoer van het drugsafval. Het aangetroffen drugsafval is verwijderd conform de daartoe geldende wet- en regelgeving, het aangetroffen drugsafval is verwijderd door een erkende verwijderaar. Daarnaast geldt dat de bodemverontreiniging een gevolg moet zijn van het achterlaten van drugsafval.
Contact
Voor meer informatie of vragen verwijst de provincie door naar Maurits Schouten van Domein Leefomgeving van de provincie Utrecht.