Column: Als boer inspiratie opdoen bij ondernemers in de stad
Tijdens deze dag besefte ik iets waar ik nooit bij heb stilgestaan. Wij boeren zeggen vaak dat mensen uit de stad geen idee hebben hoe het er op het platteland aan toegaat, maar wij hebben over het algemeen ook maar weinig idee van hoe het gaat in de stad. Ik wist wel dat ze in de stad bezig zijn met duurzaamheid, maar ik wist niet dat er mensen zo goed en bewust bezig zijn met het creëren van mogelijkheden om de boer een eerlijke prijs te betalen.
Een voorbeeld is een bedrijf dat melk koopt van de boeren uit de omgeving van Amsterdam, ze verwerken dit en verkopen de zuivelproducten in de stad. Op deze manier verbinden zij de boer, het land en de stedeling om samen te werken aan een gezond landschap en voedselsysteem. En dus aan een eerlijke prijs voor de boer. De ondernemers gaven ook aan dat het heel belangrijk is om het verhaal te vertellen. De combinatie van een lekker product met een goed verhaal is de sleutel tot succes, kun je haast wel zeggen.
Een mooi verhaal
Zelf ben ik bezig met het realiseren van een kaasmakerij op ons biologische melkveebedrijf in De Lutte (OV). Door de melk zelf te gaan verwerken wil ik een eerlijke prijs genereren voor onze biologische hooimelk. De melk wordt gemaakt door koeien die hooi, granen, kruiden en mineralen gevoerd krijgen en die van april tot november grazen in het kruidenrijke grasland rondom ons bedrijf. De kruiden gebruiken de koeien als natuurlijk medicijn, hierdoor hoeven wij geen gebruik te maken van antibiotica. Dit maakt ons product bijzonder en met een mooi verhaal.
Wat betreft de afzet zag ik in eerste instantie een beperking in het feit dat wij niet dichtbij de Randstad wonen. Maar ik was even vergeten dat we in Twente ook gewoon steden hebben waar veel mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld Enschede en Oldenzaal, steden waar vast heel wat te bereiken valt wat betreft afzet. Maar ook in ons eigen toeristische dorp en de omgeving daarvan kan ik daar zelf naar op zoek.
Direct van het erf naar de consument
Als ik de wandelaars die over ons erf wandelen mijn plan vertel, reageren zij altijd enthousiast. Ik merk dat ik het erg leuk vind om ons verhaal te vertellen, om te laten weten waar wij mee bezig zijn en uit te leggen waarom wij dingen op deze manier doen. Als ik dit combineer met een mooi product, denk ik dat daar veel interesse in is. Er wordt dus gewerkt aan een korte keten: direct van het erf naar de consument.
Korte ketens zijn vooral nu erg belangrijk, en die ketens kunnen we creëren door de samenwerking met de stad aan te gaan. Maar ook door mensen uit de eigen omgeving te stimuleren om stil te staan bij waar het voedsel vandaan komt, welke prijs de boer hiervoor krijgt en of het ook dichterbij verkrijgbaar is. Vertel het verhaal en wees transparant, laat weten waar je mee bezig bent en waarom. Dat is voor mij de grootste les van dit dagje Amsterdam.
Bio Marije Elderink
Marije groeide op op een biologisch melkveebedrijf in De Lutte, waar ze hooimelk wil gaan verwerken in een eigen kaasmakerij. Ze is dit jaar de jongste Boerenversneller deelnemer.
De Nieuwe Boerenfamilie Column
De Nederlandse landbouw is aan verandering toe. Maar verandering ligt niet bij de boer alleen! De Nieuwe Boerenfamilie is de boer met een groep betrokkenen daaromheen: de uitvinder, de architect, de ambtenaar, de marketeer, de chefkok, de bankier, de jurist, de ontwerper... Samen gaan we op zoek naar haalbare, logische en duurzame innovaties in het boerenbedrijf.
Tekst: Marije Elderink
Beeld: Mathijs Jorritsma