Biodiversiteit belangrijk onderwerp voor Nederlanders
Eén derde van de respondenten vindt dat er dringend verandering moet komen als het gaat om biodiversiteit. De afgelopen tijd heeft het Deltaplan Biodiversiteitsherstel (een samenwerking tussen natuurorganisaties, boeren, burgers, wetenschappers, banken en bedrijven) meerdere lokale projecten geholpen en wil het nu biodiversiteit landelijk op de kaart zetten.
Begrip
Nederlanders vinden biodiversiteit heel belangrijk blijkt uit het onderzoek, toch weet bijna twee derde van Nederland niet waarvoor het begrip biodiversiteit precies staat. Na uitleg vindt vier van de vijf Nederlanders het belangrijk om biodiversiteit in zijn of haar omgeving, in Nederland én wereldwijd te beschermen. Bijna een derde vindt dat er dringend verandering moet komen en bijna een kwart zegt biodiversiteit mee te laten wegen tijdens de verkiezingen van volgend jaar. Slechts een op de vier zegt te weten wat te doen om biodiversiteit te beschermen. Dat terwijl bijna drie van de vijf Nederlanders zegt iets te kunnen en willen doen om biodiversiteit te beschermen.
Maak Grijs Groener
Deltaplan Biodiversiteitsherstel start daarom een publiekscampagne ‘Maak Grijs Groener’ om Nederlanders bewuster te maken van biodiversiteit en wat ze zelf kunnen doen aan biodiversiteitsherstel. Onderdeel van deze campagne is een tv-commercial die vanaf 13 oktober te zien is.
Tekst: Sandra Wilgenhof
Tijdens stages ontwikkelde Sandra een passie voor de landbouwsector. Haar studie Dier- en Veehouderij in Dronten combineerde ze met een minor en stage journalistiek. Als redacteur schrijft ze al enkele jaren nieuws en achtergrondartikelen over de landbouwsector.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Stichting Deltaplan voor biodiversiteit