Cono blijft meerprijs betalen ondanks corona

Cono is sterk in merkkazen, die verhoudingsgewijs veel in de horeca worden gebruikt. Maar de wereldhandel in kaas liet in het tweede kwartaal van 2020 een lichte toename zien, meldt ZuivelNL. In het eerste kwartaal was zelfs sprake van een sterke stijging, waardoor het het volume in het eerste halfjaar ruim 2 procent hoger uitpakte dan in de eerste zes maanden van 2019. Ondanks de pandemie.
De consument heeft in de supermarkt kaas herontdekt, constateert Betten. Bovendien exporteert Cono haar sterke merken, zoals Beemster Kaas, over de hele wereld. De afhankelijkheid van de afzet in de horeca is dus beperkt.
Nabetaling ongewis
Maar deze maand veranderde Cono haar boerderijmelkprijs niet, in tegenstelling tot veel andere zuivelondernemingen, die de melkprijs wel enigszins verhoogden. Betten: „Het is niet ons beleid om iedere maand de melkprijs aan te passen.”
Bij FrieslandCampina is de nabetaling aanzienlijk gedaald, sinds enige tijd. En bij Cono? Over de hoogte van de nabetaling doet Betten geen mededelingen, voordat het moment daadwerkelijk daar is. Maar hij wil er wel over kwijt dat er ook in deze tijd wel degelijk geld overblijft voor een nabetaling.
Samenwerking met Klaver Kaas
Cono maakte deze week bekend een commercieel bedrijf genaamd ‘Kaas in Noord-Holland’ te zijn gestart in samenwerking met Klaver Kaas. Gezamenlijk gaat deze onderneming kruidenkaas en geitenkaas vermarkten. Over het melkvolume dat Cono gaat leveren voor de kruidenkaas doet Betten geen mededelingen. „We zullen nooit meer kaas maken dan we kunnen vermarkten. Wat betreft geiten kan ik wel duidelijk zijn, Cono heeft geen geitenhouders.”
Hij benadrukt dat de samenwerking met Klaver Kaas al langer bestaat en dat de partner onderneming geheel voor eigen rekening investeert in een nieuwe kaasfabriek, waar de kruidenkaas zal worden geproduceerd. De bouw van deze fabriek is gepland in 2022 op bedrijventerrein Agriport A7 in gemeente Hollands Kroon.
Zoveel mogelijk Noord-Hollands gras
De versterkte samenwerking met Klaver Kaas past in de strategie van Cono, die gericht is op flexibiliteit en gebaseerd is op kaas van Noord-Hollands gras. Tegelijkertijd wil Cono ook blijven verdienen aan andere zuivelproducten die van melk worden gemaakt, zoals room. Het rantsoen voor de koeien is een heel belangrijke factor in de strategie van Cono.
Maar Betten benadrukt dat ze niet op de stoel van de boer willen gaan zitten door bijvoorbeeld het voeren van mais en/of soja te verbieden. „We willen zoveel mogelijk gras in de bek van de koe en we hebben enkele duidelijke regels over de voedermiddelen die worden gebruikt. Zoveel mogelijk eiwit van eigen land. Maar daar blijft het bij.”