Onzekere tijden voor zelfzuivelaars

Dekker melkt ongeveer 260 geiten op 11 hectare grasland, waarvan hij alle zuivel zelf verwerkt tot boerengeitenkaas en geitenyoghurt. Daarnaast is hij voorzitter van de Bond van Boerderij Zuivelbereiders (BBZ) waardoor hij een redelijk overzicht heeft van de problemen met de afzet van boerenzuivelproducten. Met name de bedrijven met een grote afzet richting de toeristenbranche hebben flinke klappen moeten incasseren. Zij leveren vooral de zogeheten pondskaasjes voor markten en toeristenwinkels. Deze markt ligt grotendeels stil en gemiddeld genomen hebben deze kaasmakers ongeveer een derde van de omzet verloren dit jaar. „Het is hard werken en weinig verdienen op dit moment voor diverse bedrijven.”
Corona
De coronacrisis was een regelrechte ramp voor ons bedrijf, stelt Theo Dekker. „Drie belangrijke markten voor ons bedrijf vielen direct weg: het toerisme, de export en de horeca.” Dekker is gedeeltelijk overgestapt naar het produceren van andere maten kaas, die door diverse winkels en de groothandel makkelijker afgenomen worden. Ook gaat een deel van de melk naar een fabriek, voor de prijzen die gelden op de markt voor spotmelk. „Een halve oplossing, maar voor nu kan het even niet anders.”
Doordat hij aan een fabriek levert, stijgt het eisenpakket ook voor Dekker. Zijn bedrijf is daarom nu ook VLOG-gecertificeerd. Een certificaat dat aangeeft dat er geen voer met gen-technologie wordt gevoerd. De export is inmiddels wel weer op gang en dat helpt.
Lees verder in de aankomende editie van Agraaf die op zaterdag 29 augustus op de mat belandt. Nog geen abonnee? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan.
Tekst: Co Schipper
Beeld: Susan Rexwinkel