Boerderijwinkels boeren goed
Lokaal voedsel in lift door corona
Op landelijk niveau startten de Taskforce Korte Ketens, het ministerie van LNV, de Rabobank en Stichting DOEN met campagnebureau Food Cabinet een landelijke campagne die de ‘lokale beweging’ in de samenleving moest versterken. Reclamespotjes op tv en billboards langs de snelwegen roepen mensen om lokale voedselondernemers te ondersteunen. Support your Locals werd een landelijk bekende leus.
Compensatie ontoereikend
Bart Kraaijvanger van Korte Ketens zegt dat het de vraag is hoe lang deze succesvolle trend richting lokaal voedsel standhoudt. Maar hij is positief: „Er zijn drie stromen. We hebben de agrarische bedrijven die alleen voor de horeca produceerden, en die waren en zijn de klos. Die boeren vielen gelukkig niet om net als de horeca, maar kennen wel een enorme terugval in afzet. Support your Locals helpt hen hiermee en dat loopt goed, maar dit compenseert volgens hem natuurlijk niet genoeg.
Meer dan dubbele omzet
De boeren met huisverkoop of een boerderijwinkeltje zagen hun omzet door corona absoluut toenemen, dan wel ruim verdubbelen. Kraaijvanger: „Sommigen draaiden wel vijf keer de omzet van voor de corona. Maar nog altijd minder dan de bedrijfjes en bedrijven die functioneren als een soort intermediairs; de voedselondernemers die al langer actief waren in de markt, zoals Willem en Drees, de Streekboer en Boerschappen. Die draaiden nog wel meer dan vijf keer wat ze gewend waren. Die hebben deze enorme boost te danken aan het feit dat mensen die nog niet bekend waren met lokaal shoppen, makkelijker een pakket of box bestellen dan naar een erf rijden om boodschappen te doen. Dat is een veel kleinere drempel.”
Gedragsverandering
Middels Support your Locals en Korte Ketens dat min of meer inspeelt op corona, is de eerste stap nu door veel consumenten gezet. „En of dat eerste stapje naar het kopen van lokaal geproduceerd voedsel, blijvend is, moet blijken. Het opstapje kan zeker leiden naar een permanente gedragsverandering. In elk geval is het al weer goed voor de bewustwording van de consument.”
Versnelling
Dus in hoeverre het lokaal shoppen bestendig is, blijft nog even de vraag. Corona betekent sowieso een versnelling in de ontwikkeling naar lokaal shoppen.
De verwachting van Taskforce Korte Ketens is dat de lokale trend een blijvend effect heeft. Volgens Kraaijvanger is een doel dat het lokaal boodschappen doen, concurrerender moet worden met de supermarkt. Ook daaraan wordt gewerkt.
Voedselfamilies nog lokaler in coronatijd
De Zuid-Hollandse Voedselfamilies ondersteunen ook de ‘Support Your Locals’-campagne. Het is een open netwerk voor voedselinnovatie; „Tijdens de coronacrisis groeit de animo voor de korte voedselketen sowieso al wel, maar er ontstaan ook weer nieuwe initiatieven.” Zuid-Hollandse Voedselfamilies hopen ook dat de landelijke campagne de ontwikkeling naar een regionaler voedselsysteem kracht bij zet. De Zuid-Hollandse Voedselfamilies worden gestimuleerd door de Innovatie Agenda Duurzame Landbouw van de provincie Zuid-Holland.
Met deze agenda wil de provincie, via netwerken en proeftuinen, koplopers in de landbouw- en voedselketen helpen met nieuwe perspectieven.
De Support your Locals-box ontstond in West-Nederland, het eerst in Amsterdam, maar heel snel ook in Zuid-Hollandse steden als Delft, Leiden en Rotterdam. Ook in de Krimpenerwaard en in Midden-Delfland kwam er al gauw een box.