Akkerbouwer bereikt doel met actie bij DEEN
Ze is er nog een beetje beduusd van. „De telefoon heeft na mijn actie niet stilgestaan en social media ploft van de mensen die iets van mijn actie vinden, er iets mee willen of kunnen. Met mijn actie heb ik duidelijk de consument bereikt. Die kan nu weten hoe de gang van zaken in supermarktland is.”
Die gang van zaken is op dit moment dat er voldoende Nederlandse aardappelen zijn, terwijl er al volop in het buitenland wordt ingekocht. „Dat is normaal ook wel zo. Maar in dit geval werd klanten letterlijk verteld dat onze exclusieve aardappel, Beemster-Valery, niet meer leverbaar was. Daar werd ik boos over. Ze lagen twee kilometer verderop en ik heb ze toen wel geleverd.”
Spijt
Dat de naam DEEN daarbij prominent in beeld is gekomen, terwijl de bredere problematiek bij alle supermarktketens speelt, spijt Francis achteraf wel. „Bij DEEN zijn ze geschrokken van mijn actie. Er is sprake geweest van miscommunicatie.” De supermarkt wil de akkerbouwer tegemoet komen door in alle 80 filialen aardappelen van haar te gaan verkopen. „Een mooie oplossing waar ik uiteraard blij mee ben.”
De actie bij DEEN was iets tussen de supermarkt en haar. Maar met haar actie wilde Francis ook de „arrogantie van supermarktketens aangeven", stelde zij vorige week. Nu zegt ze: „Mijn speldenprik heeft grote gevolgen." De grote aandacht die haar actie krijgt op social media, krant, radio en tv, heeft volgens Francis het voordeel dat consumenten nu bereikt worden.
Sleutel
Die consument is volgens haar „de sleutel tot gedragsverandering bij supermarktketens. Rond deze tijd komen er nieuwe aardappelen in het schap, die komen altijd uit het buitenland. Zij zien er beter uit dan de laatste nederlandse aardappelen. Die laat de consument dan liggen. Maar, als zij vragen om nederlandse producten en de buitenlandse ook echt laten liggen, gaan de supermarkten om”, is de stellige overtuiging van de akkerbouwer. „Wij moeten er dan voor zorgen dat er blijvend goede producten in het schap liggen.”