Beemster Kaas opnieuw duurzaamste kaasmerk
Zuivelmerk Campina doet het ook goed met een 12e positie (10e in 2019) evenals het Melkunie-merk, dat stijgt van de 23e naar de 19e plaats. Grote winnaar was voor het derde jaar op rij de chocolade van Tony's Chocolonely (HEMA).
Voor de kleine coöperatie Cono Kaasmakers in Midden-Beemster is duurzaamheid een belangrijk speerpunt. De 440 leden werken al ruim tien jaar met het duurzaamheidsprogramma Caring Dairy, dat dierwelzijn- en biodiversiteitsprojecten op en rond de boerderij beloont met een premie. Cono Kaasmakers kwam in 2002 ook als eerste met een preimie voor weidegang.
Klimaatneutraal
Vorig jaar kwam de Jonge Beemsterkaas 48+ als beste uit de bus van een duurzaamheidstest van de organisatie Questionmark. Eerder dit jaar werd de kaascoöperatie door de Climate Neutral Group als eerste zuivelorganisatie van Nederland klimaatneutraal gecertificeerd. In de nieuwe kaasmakerij wordt onder meer het proceswater zo veel mogelijk hergebruikt en wordt groene stroom gebruikt die door de leden zelf is opgewekt.
Sustainable Brand Insight is een Zweedse organisatie die jaarlijks in diverse Europese landen onderzoek doet onder consumenten en hun perceptie van duurzaamheid. In Nederland zijn 7.700 consumenten bevraagd over 175 merken.
Tekst: Gineke Mons
Gineke Mons (1970) groeide op op een biologisch melkveebedrijf in Gelderland. Na haar studie journalistiek werkte ze 13 jaar bij het Agrarisch Dagblad. Sinds 2008 is ze freelance (landbouw)journalist, met het accent op veehouderij en diergezondheid.
Beeld: Ruth van Schriek Agrio Archief