Video: FDF dagelijks op tv met reclamespot
„Corona, het treft ons bikkelhard. Maar de boer, hij ploegde voort, voor u”, start FDF-bestuurslid Jeroen van Maanen de voice over van de reclame. Het bestuurslid is niet alleen te horen, maar ook te zien in de reclame die dinsdag 7 april om 16.12 uur na het NOS journaal voor het eerst te zien was op de Nederlandse Publieke Omroep.
Boodschap
Volgens het bestuurslid heeft FDF van meerdere sponsoren de opmerking gekregen dat ze tv-spotjes moesten gaan uitzenden om de burgers te bereiken. De boodschap van de reclame is dat voedsel ontzettend belangrijk is voor de maatschappij en dat de burgers de producenten van het voedsel en het werk dat de boeren leveren niet meer waarderen. Daar moet verandering inkomen, schetst de actiegroep.
FDF spreekt in de reclame ook sympatie voor de zorg uit, een sector die al op scherp stond door het tekort aan mankracht en waarvan, volgens premier Mark Rutte, veel wordt gevraagd in deze coronacrisis.
Landbouw Collectief
Nu de COVID-19-pandemie ervoor zorgt dat actievoeren voorlopig niet mogelijk is en het Landbouw Collectief de gesprekken met minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft gestaakt, had de actiegroep de tijd om de spot in elkaar te zetten en te distribueren.
Ook Agractie Nederland, eveneens een actiegroep die de belangen van de agrarische sector behartigt, zendt momenteel een reclame uit bij STER. Geen toeval, zegt Van Maanen. Binnen het Landbouw Collectief, waar beiden actiegroepen deel van uitmaken, is er meermaals gesproken over het maken van reclames. In combinatie met de lagere STER-tarieven om de reclames uit te zenden, besloot FDF dat dit het juiste moment was. Van Maanen ging niet in op de kosten van de reclame. Volgens voorzitter van Agractie Nederland Bart Kemp is de reclametijd Agractie kosteloos aangeboden door STER. Het is onduidelijk of dit ook het geval was bij FDF.
Reclames
De FDF-reclame heeft drie variates. Een van een minuut lang en twee van een halve minuut lang. Van Maanen spreekt de variant van 60 seconden lang in, waar de twee overige een voice over delen. De twee kortere spotjes zijn sectorspecfiek qua beelden, namelijk de akkerbouw- en de melkveesector.
Hieronder de reclames en het schema waarop de relames worden uitgezonden.