LTO Noord vindt reclametekst campagne De Kortste Weg te ver gaan
„Dat heeft toch niks met korte ketens te maken?”, zegt een verontwaardigde Arie Verhorst, voorzitter van LTO Noord afdeling Zuid-Holland. „Het is ongepast. Je wordt als boer veroordeeld. En het is niet ‘zo maar een foldertje’ waarin dit gezegd wordt, hé? Het wordt namelijk via posters en spotjes op lokale televisie- en radiozenders gecommuniceerd.”
Reclame Code Commissie
De campagne ‘De Kortste Weg’ maakt onderdeel uit van het project de Groenste Familie van Zuid-Holland van de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland (NMZH). Het project ondersteunt korte keteninitiatieven. De campagne wordt gefinancierd met geld van de Europese Unie en provincie Zuid Holland. Zowel biologische als gangbare boeren kunnen zich verbinden aan het initiatief. „Als boeren hun producten verbouwen met respect voor natuur en landschap gaan we graag met ze in gesprek”, liet Alex Ouwehand, directeur NMZH eerder aan Agraaf weten. De campagne zet onder andere in op een eerlijke prijs voor de boer en het herstellen van de band tussen boer en burger.
Jan Varekamp, LTO-themahouder PR en Imago vertelt dat LTO verschillende stappen onderneemt ten aanzien van de campagne. „We hebben contact gelegd met de provincie over de uitingen die worden gedaan in de campagne. Daarnaast laten we door de Reclame Code Commissie toetsen of de campagne in strijd is met de regels.”
Frictie tussen boeren
„Met de gedachte achter de campagne zijn we tevreden maar met de uitlatingen die in de campagne worden gedaan niet”, duidt Verhorst. Varekamp sluit zich hierbij aan. „We zijn blij met de aandacht voor korte ketens in de campagne maar dat in de campagne zuivel aan dode weidevogels wordt gelinkt gaat veel te ver.”
Beiden benoemen dat de campagne mogelijk kan leiden tot frictie tussen boeren. „Je krijgt bijna het gevoel dat je als boeren tegen elkaar opgezet wordt en dat er een wig wordt gedreven tussen biologische en gangbare boeren”, zegt Verhorst. Varekamp benoemt dat hij het zonde vindt als ‘collega’s elkaar erop aan zouden gaan kijken’ wanneer ze zich verbinden aan een dergelijk initiatief. „Ik ben zelf tuinder en was graag zelf aangesloten maar dan moet er wel respectvol met iedereen omgegaan worden en dat gebeurt niet met een tekst als ‘Nu geen dode weidevogel bij elke kaas’.”
Biljartlaken
Alex Ouwehand laat in reactie op de kritiek van LTO weten het ‘veel genuanceerder te zien’. „Een campagne heeft scherpe teksten nodig en we hebben de teksten vooraf bij verschillende partijen getest, waaronder boeren en campagnedeskundigen”, stelt hij. „Bovendien moeten we realistisch zijn: ondanks alle acties gaat de weidevogelstand nog steeds achteruit. Dat ziet iedereen. De gangbare landbouw maakt van het landschap een biljartlaken waardoor weidevogels uitsterven. Ik wil niet polariseren maar laten zien waar we met de landbouw naartoe moeten. Ik kan me voorstellen dat we gangbare boeren die nog niet in transitie zijn hiermee op de tenen trappen.” Op de vraag of de tekst ‘Nu geen uitgestorven weidevogel bij elke kaas’ uit de campagne wordt geschrapt, zegt Ouwehand resoluut „Nee”.
Beeld: PXhere