CDA Zuid-Holland: ‘Geen landbouwverkeer in kern Leimuiden’
Voor landbouwverkeer is het op dit moment verboden om op de N207 deel te nemen aan het verkeer, waardoor het gedwongen wordt door de dorpskern van Leimuiden te rijden. „Het landbouwverkeer moet op een rotonde van de N207 af, door het dorp om vervolgens weer de N207 op te rijden. Het dorp is niet gebouwd op die grote machines, dat levert gevaarlijke situaties op.”
Onderzoek naar verkeerslichten
Van Sandick vraagt het college nu om onderzoek te doen naar of er smart verkeerslichten bestaan of dat deze eventueel ontwikkeld kunnen worden zodat de R-netbussen voorrang krijgen op de weg. Het landbouwverkeer zou dan de parallelweg moeten kunnen verlaten om gebruik te maken van de door de Provincie aangelegde busstrook. Bussen blijven op deze strook voorrang houden op het landbouwverkeer.
Ook vraagt Van Sandick uit te zoeken of deze mogelijke oplossing ook juridisch gezien haalbaar is binnen het contract dat de provincie heeft met R-net. „Het zou goed kunnen zijn dat daarin staat de snelbussen ongehinderd over de weg moeten kunnen rijden”, legt Sandick uit.
Niet over N207
De vraag over wat er gebeurd als het niet mogelijk is het landbouwverkeer door te laten rijden op de N207 is lastig te beantwoorden. „Dan weet ik ook zo snel geen andere oplossing”, zegt Van Sandick. „Dit speelt al jaren, er wordt inmiddels wel gekeken naar de herinrichting van het gebied. Maar de oplossing blijft lastig.” Het statenlid hoopt dan ook dat er mogelijkheden zijn met de stoplichten.
Eerder verzoek
Op 20 februari 2019 vroeg de gemeente Kaag en Braassem, waar Leimuiden onder valt, de provincie al een pilot te houden met landbouwverkeer op de N207. De provincie wees dit af, omdat de nieuwe Drechtbrug niet voor landbouwverkeer geschikt zou zijn. Ook zouden de busstroken langs de weg alleen voor de bussen van R-net zijn.
Reactie
Na indiening van de vragen, moeten deze binnen zes weken beantwoord zijn.