Boeren hebben een goed verhaal, maar krijgen het niet verteld
‘Marketing is niet iets voor boeren’
Griffioen maakte al enkele jaren zelf kaas op het eigen bedrijf. In die periode kwam hij in contact met Martin Verdenius en ze zaten samen op één lijn als het gaat om de afzet van zuivelproducten rondom en in Amsterdam. Boeren krijgen volgens het duo een slechte melkprijs en zijn een negatief onderdeel van het publieke debat. Dat vinden ze allebei onterecht. Ze zien het ambacht en de passie bij de boer en vinden dat een boer heel hard moet werken en daar geen economische en maatschappelijke waardering voor krijgt.
Oogkleppen
Marten Verdenius nam de zuiveltak over van Griffioen en zet zijn producten persoonlijk af in de stad Amsterdam. Hij rijdt daarvoor met een klassieke bestelauto vol zuivelproducten de stad in, hij stopt op een plein en luidt op de ouderwetse manier zijn bel en de klanten komen daar naar hem toe. Hij zet de zelf geproduceerde producten Goudse kaas, yoghurt, kwark, hangop, boter, gepasteuriseerde melk en chocolademelk op deze manier direct af in onze hoofdstad. „Wat verkoopt, is het ambacht”, legt Verdenius uit. „Boeren hebben gewoon een heel goed verhaal en dat moet je vertellen aan de mensen die jouw producten kopen.”
Lees meer in de komende editie van Agraaf, die verschijnt op zaterdag 17 augustus. Nog geen abonnee? Vraag hier een gratis proefnummer aan.
Tekst: Co Schipper
Beeld: Susan Rexwinkel