TLC zoekt samenwerking met bioboeren voor koeienhuid
Dat de consument nu de keuze nog niet kan maken tussen bijvoorbeeld een tas met leer van een biologische koe, bracht TLC op het idee dat te organiseren. Na wat speurwerk kwamen Matthea en haar collega erachter dat het voor boeren lastig was om de huiden van hun koeien terug te krijgen. „Als je een laag aantal huiden terugvraagt bij de slachter, dan kan dat haast niet. Vier of vijf huiden kun je niet laten looien. Als we meer biologische melkveehouders bij elkaar brengen, dan hebben we meer huiden en dan kunnen we dit beter organiseren”, legt Van Staden uit.
Partnerschap
TLC is nu vooral nieuwsgierig naar wat veehouders van het plan vinden. „We zoeken eigenlijk partners. Boeren die als aandeelhouder lid willen worden van TLC. Zij hoeven niet te ondersteunen met financiële middelen, maar met huiden.” TLC ziet dit als een soort voorfinanciering. „Aan het eind van het jaar krijgen zij deze huiden vergoed. Op deze manier willen we ervoor zorgen dat we een stabiele prijs voor het leer kunnen bieden.”
Daarnaast is TLC ook geïnteresseerd in boeren die wellicht de lederwaren zelf willen verkopen aan. „Denk bijvoorbeeld aan boeren die zelf ook andere producten van de boerderij vermarkten in een winkel aan huis.”
Verschil met leer van niet-bio koeien
De reden waarom TLC huiden van biologische koeien wil hebben, is op de eerste plaats om de consument een keuze te bieden. Daarnaast zijn de huiden volgens Van Staden ook gezonder. „De huiden zijn steviger en voller”, legt van Staden uit. „Bij huiden van niet-biologische koeien worden nog vetten toegevoegd om de, vaak rimpelige, huid mooi te krijgen. Bij de huiden van biologische koeien hoeft dat niet.”
Het leer dat gebruikt wordt, zal uiteindelijk geen ‘biologisch leer’ genoemd worden. „Er zijn verschillende initiatieven geweest die dat geprobeerd hebben, maar je kan leer simpelweg niet volledig biologisch produceren”, legt Van Staden uit. We produceren de producten wel zo duurzaam mogelijk en zonder chroom.” Volgens Van Staden kan chroom niet worden afgebroken. „Dat pakken we dus aan. We werken met een iets andere receptuur om het leer te bewerken. Daarnaast willen we in de toekomst proberen om het proces zoutloos te maken.”
Producten
Het leer wat TLC op de markt wil brengen is inmiddels al te zien bij de ABN AMRO in de vorm van banken. „Daarnaast is dit leer ook geschikt voor portefeuilles, tassen, bekleding en kleding. Voor riemen en schoenen is dit perfect, vanwege de dikte van het leer.”
Enquête
Door middel van een enquête wil TLC in beeld krijgen of boeren interesse hebben in een samenwerking. De link naar de enquête is de volgende: https://www.tlc-leather.com/de-koe-en-het-gras