Jonge Vleesmeesters zien grote kansen melkkoeien
Samen met vier collega-vleesmeesters probeert Anton van der Ende uit Schipluiden (ZH) een nieuwe markt te ontwikkelen voor vlees van koeien tussen de vier en acht jaar uit Midden-Delfland, die uitgemolken zijn. „We hanteren het 4G-principe”, zegt Van der Ende. „Niet het netwerk van je telefoon, maar koeien die zijn geboren, getogen, gemolken en gemest in Midden-Delfland.”
Twee miljoen consumenten
Zowel het aantal koeien dat wordt geslacht als het aantal verkooppunten is nog bescheiden, maar de Vleesmeesters zien er wel brood in. Van Leeuwen: „Zowel ruimtelijk als wat betreft de wetgeving zijn de mogelijkheden voor de melkveehouderij in dit gebied beperkt. Willen we overleven als melkveehouders dan moeten we kijken naar de kansen die we hier hebben. En een van die kansen is dat we hier middenin een stedelijk gebied boeren met twee miljoen consumenten op fietsafstand.”
Lees het volledige artikel in de komende editie van Agraaf die verschijnt op zaterdag 16 maart. Nog geen abonnee? Vraag hier een gratis proefnummer aan.
Tekst: Joost van Kasteren
Freelance wetenschapsjournalist met een landbouwkundige achtergrond. Hoofdredacteur van Vork
Beeld: Susan Rexwinkel