'Reguliere kip moet terug in het supermarktschap'
Daarvoor pleit Rolf Poelstra, Head of Food Chain Affairs van Elanco. Hij gaf donderdag 11 oktober een presentatie op de Pluimveerelatiedag in Veenendaal. Door de komst van Goed Nest Kip, Nieuwe Standaard Kip en andere kipconcepten kunnen consumenten in de supermarkt geen reguliere kip meer kopen. Poelstra vindt dit een slechte zaak. Consumenten wordt zo een keuzemogelijkheid onthouden. Ik vind dat consumenten zelf moeten kunnen kiezen welke kip ze willen kopen.
Reguliere kip heeft veel minder impact op het milieu dan traag groeiende kip. Bovendien doen we het in Nederland het beste van alle landen ter wereld. De gemiddelde bruto voederconversie bij vleeskuikens in Nederland bedraagt 1,61. In Polen ligt deze op 1,65 en in landen als Thailand (1,68) en Brazili(1,79) ligt deze veel hoger dan bij ons in Nederland.
Al ziet Poelstra ook veel groeikansen voor Nederlandse conceptkip in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Consumenten in die landen worden, in navolging van Nederlandse en mindere mate Duitse consumenten, steeds bewuster. Een deel van die consumenten is volgens onderzoeken bereid meer te betalen voor trager groeiende kip.
Luister naar markvraag
Poelstra waarschuwde de pluimveesector om goed naar de marktvraag te blijven luisteren. In de Verenigde Staten begon een fastfoodketen een aantal jaren terug met de claim antibioticavrije kip. Veel vleeskuikenhouders kozen voor dit concept waardoor het volume binnen korte tijd 45 procent bedroeg terwijl de vraag slechts 8 procent was. Veel vleeskuikenhouders investeerden zo in een concept zonder een meerprijs te beuren.
Dit concept werd niet alleen door het overschot een fiasco maar ook kwam de diergezondheid zwaar in het gedrang. Doordat pluimveehouders geen antibiotica meer in mochten zetten, steeg de uitval. Er moesten 700 miljoen extra vleeskuikens geplaatst worden om het verlies op te vangen (duurzaamheidskosten)."
Kijk uit met claims
Ook waarschuwde Poelstra de sector uit te kijken met negatieve claims. In de Verenigde Staten staat op veel voedingsproducten een claim zoals antibioticavrij of vrij van hormonen. Onderzoek wijst uit dat veel consumenten zo achterdochtig worden en zich afvragen of producten zonder claim wel goed zijn. In de Nederlandse pluimveesector moeten we niet dezelfde fouten maken als de Amerikaanse. We produceren geweldige ei- en kipproducten. Draag dat uit. En val ook wanneer je voor een concept produceert, je collegas niet af. Doe geen negatieve claims, maar positieve. Ga van je eigen kracht zonder je collegas af te vallen.
Poelstra, die jarenlang in de melkveehouderij werkte, ontdekte dat de Nederlandse pluimveesector geweldige producten produceert. Hij vindt echter dat de sector dit te weinig uitdraagt. Slechts 0,3 procent van de Nederlandse boeren maakt gebruik van social media. Dat is het laagste aandeel van alle Nederlandse bevolkingsgroepen. Hier liggen kansen; je moet vertellen waar je mee bezig bent en waarom je de dialoog wilt aangaan.
Pas dageneis conceptkip aan
In de praktijk zie je nu dat vleeskuikenhouders veel moeite moeten doen om de groei bij trager groeiende vleeskuikens te temperen. Poelstra vindt daarom dat de dageneis bij conceptkippen afgeschaft moet worden. Wat maakt het uit de een conceptkip n, twee of drie dagen eerder wordt geslacht. De kip heeft een goed leven gehad. Bovendien heeft het alleen maar voordelen omdat de druk op het milieu vermindert.