ABN Amro ziet kansen voor reguliere kuikens met ‘plus’
Dat constateert ABN AMRO in haar nieuwste rapport Ruimte voor kip. De bank verwacht dat de markt voor traag groeiend conceptvlees zich slechts langzaam verder ontwikkelt. Wel is er ruimte voor meer regulier vlees met een plus in de markt voor foodservice en industrie verwerking. Ook bij deze bedrijven neemt de aandacht voor milieu en dierenwelzijn toe.
Reguliere concepten met een plus werken met reguliere kuikens in combinatie met bijvoorbeeld daglicht, GGO-vrije voeders, geen antibioticagebruik en/of een hogere diergezondheid. Deze concepten combineren extra dierwelzijn met een hoge efficiency waardoor de meerkosten beperkt zijn en de CO2-impact geringer. Sinds het akkoord van Parijs is de aandacht voor CO2-uitstoot verder toegenomen en dat heeft gevolgen voor de maatschappelijke visie op de consumptie van voedsel, zegt Pierre Berntsen, directeur agrarische bedrijven van ABN Amro.
Tegen deze achtergrond mag worden verwacht dat het belang van milieu zwaarder gaat wegen in de ontwikkeling van vleesconcepten. Ook in de rest van Europa kunnen dergelijke concepten de positie van de Nederlandse kip daarom versterken, zegt Berntsen.
6 procent regulier
In de afgelopen jaren is het aanbod van pluimveevlees, mede door de plofkipcampagne in Nederland sterk veranderd. Op dit moment is een derde van de vleeskuikens in Nederland van een traag groeiend ras.
Samen bevolken traag groeiende kuikens ongeveer de helft van het staloppervlak in Nederland. In
supermarkten is vrijwel alleen nog vers pluimveevlees van deze diervriendelijke concepten te koop: volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel bestond in 2017 nog slechts 6 procent uit regulier pluimveevlees.
Doordat prijs in veel andere afzetmarkten nog steeds als leidend wordt gezien, terwijl de
kosten voor pluimveehouders 25 tot 40 procent hoger liggen dan bij reguliere productie, komt de opmars van diervriendelijke concepten tot stilstand. Zo zagen sommige pluimveehouders zich volgens ABN Amro genoodzaakt terug te schakelen naar intensievere vormen van productie. Zo oversteeg het aanbod n ster Beter Leven kuikens het afgelopen anderhalf jaar de vraag.
Krappere aanvoer naar slachterijen
Over het algemeen zijn vleeskuikenhouders positief over het werken met diervriendelijke concepten. Dat blijkt uit een steekproef van ABN AMRO. Het komt de gezondheid van dieren ten goede en het gebruik van antibiotica is lager.
De opmars van deze concepten toont aan dat slachterijen en vleeskuikenhouders open staan voor verandering als de markt hierom vraagt. In tegenstelling tot de algemene trend in de landbouw is
het aantal pluimveebedrijven door de concepten sinds 2013 gestegen, terwijl het gemiddeld aantal dieren per bedrijf afnam.
In combinatie met trage groei heeft geleid dit tot een lager aanbod van vleeskuikens, waardoor slachterijen nog sterker afhankelijk zijn van aanvoer uit Duitsland en Belgi Slachterijen betalen
hierdoor een hogere inkoopprijs, waardoor rendementen van slachterijen onder druk komen te staan. Bovendien verhoogt een trage groei niet alleen de diergezondheid, het leidt ook tot een grotere milieu-impact per kilogram vlees. Door een minder efficite groei van de kuikens is de CO2-uitstoot hoger.
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Tekst: ABN Amro
Beeld: Ellen Meinen