‘Kostprijsstrategie is doodlopende weg’
Dat vertelde directeur Frank Dales van de Dierenbescherming woensdag 27 mei in Veenendaal op een Pluimveecongres dat onder meer door de NOP georganiseerd was. De visie van Dales was tegenovergesteld dan die van Aalt Dijkhuizen die ook sprak op het symposium. Dijkhuizen vindt dat verhoging van de productiviteit de sleutel is om de groeiende wereldbevolking te blijven voeden.
De pluimveesector en overheid moeten voorlopers steunen en koesteren bij hun nieuwe plannen, vindt Dales. Hij vindt dat de sector afstand moet nemen van rotte appels en achterblijvers in de sector omdat die het imago van de hele sector verpesten.
Kennis en innovatie exporteren
Nederland moet volgens de Dierenbescherming een exportmarkt worden van kennis en innovatie en niet van bulk producten. Ontwerp meer diergerichte stalinrichting, dat is goed voor het welzijn van de dieren. Bovendien kunnen bedrijven dat exporteren naar het buitenland, vertelde Dales de zaal met mensen uit de pluimveehouderij. Als voorbeelden van diergerichte ontwerpen gaf de directeur het Rondeel concept voor leghennen en de Windstreekstal voor vleeskuikens.
Dales hoopt dat de consumptie van dierlijke eiwitten wereldwijd daalt en dat consumenten kiezen voor minder en diervriendelijker vlees.
Boeren geen schuld wel slachtoffer
Dales benadrukt dat de Dierenbescherming niet samenwerkt met actiegroep Wakker Dier. Hij betreurt het dat boeren in een kwaad daglicht worden gezet door Wakker Dier.
Boeren zijn niet schuldig aan de problemen in de veehouderij zoals pootproblemen en voetzoollaesies bij vleeskuikens omdat ze maar beperkt invloed hebben en sterk afhankelijk zijn van anderen in de keten. Maar ze zijn wel slachtoffer doordat ze (soms) een slecht imago hebben.
Dales gaf een voorbeeld van een veehouder uit Brabant. Veel kinderen op de basisschool wilden niet meer met de kinderen van de veehouder spelen omdat hij boer was en ze negatieve beelden over de Nederlandse veehouderij in een reclamespotje van Wakker Dier hadden gezien.