Bleker woest op Schouten: „Ze jaagt fokkalveren het slachthuis in!“
Ter gelegenheid van dierendag publiceerde minister Schouten een brief met daarin een stand van zaken van de beleidsvoornemens van haar ministerie op het gebied van dierenwelzijn. Onderdeel daarvan is het terugbrengen van de transporttijd van slachtvee. Zij wil hiervoor op Europees niveau afspraken maken, en zet daarbij in op een maximum transporttijd van 8 uur - een standpunt die de Nederlandse kabinetten al sinds 2013 voeren.
De minister voert hierover ook gesprekken met private partijen, en in haar brief vertelde ze in die gesprekken ook fokdieren aan te kaarten.
Dat is tegen het zere been van de oud-staatssecretaris van landbouw, Henk Bleker, die tegenwoordig voorzitter is van Vee & Logistiek Nederland. Het verkorten van de transportduur van fokkalveren is juist niet diervriendelijk, betoogt hij, want de in het buitenland zeer gewilde Nederlandse fokvaarzen krijgen zo geen lange loopbaan in het buitenland, maar eindigen binnen acht maanden in het slachthuis. Bovendien vindt hij het stuitend dat landen in bijvoorbeeld Afrika niet de mogelijkheid krijgen om een eigen zuivelproductie op te starten met Nederlands vee.
Bovendien, vertelt hij, heeft de minister het in gesprekken met Vee & Logistiek Nederland nog nooit over fokkalveren gehad. Hij was dan ook verbijsterd toen hij las dat die ook onderwerp van gesprek zijn. „Hoe komt ze op het idee?“
Economische impact
Per jaar worden 50.000 tot 60.000 fokvaarzen vanuit Nederland over de hele wereld geëxporteerd, vertelt Bleker. In goede tijden kan dat oplopen tot 80.000 dieren. De koeien zijn het paradepaardje van de Nederlandse zuivel en bouwen sterk aan het imago van de sector. „Bij een Nederlandse handelsmissie wordt altijd geprobeerd om een boerderij met Nederlandse koeien te bezoeken“, vertelt hij. „Als staatssecretaris heb ik met prinses Maxima zo’n boerderij bezocht in Vietnam.“ Maar behalve promotor van de Nederlandse zuivel zijn de dieren ook goed voor de Nederlandse handelspositie, want in het zog van de fokkalveren gaan ook bedrijven mee op het gebied van stalinrichting en stalconcepten.
„Over het transport van de dieren hoeft niemand zich zorgen te maken“, stelt hij. „Dat gaat comfort-class, want de afnemers willen hun fokdieren in topconditie op de boerderij ontvangen.“