Bedrijfsopvolging veehouderij neemt af
Volgens directeur Food en Agri, Ruud Huirne, blijkt uit de cijfers dat bedrijfsovername geen verband houdt met hoe het er voor staat per sector. „Zowel in sectoren die de afgelopen jaren rendement als geen rendement maakten, zien we een daling in bedrijfsovernames."
Goed perspectief en hybride consument
Huirne presenteerde deze cijfers gisteren op het hoofdkantoor in Utrecht met enige zorg. Tegelijk constateert hij dat het een autonoom proces is. Maar ook dat er veel perspectief is. „Mondiaal stijgt de vraag naar voedsel, diervoeding, brandstof, vezels en ingrediënten. Net zoals de prijzen. Dat biedt voor Nederlandse boeren enorme kansen op de internationale markt. Tegelijk is er een ontwikkeling naar een meer hybride consument. Die wil veel voor weinig, maar af en toe ook weinig voor veel. Ondernemers die in het midden blijven zitten, redden het niet. We zullen dus nieuwe verdienmodellen moeten bouwen."
Samenwerken en netwerken
Deze veranderingen stellen andere eisen aan de nieuwe generatie agrarisch ondernemers. „Met alleen hard werken redt de nieuwe generatie het niet", meent Huirne. En dat is wel het beeld dat bedrijfsopvolgers hebben, zo blijkt uit gesprekken met opvolgers binnen het Rabo Opvolgers Perspectief.
De afgelopen acht jaar doorliepen duizend bedrijfsopvolgers dit programma, om zich bewuster te worden van de veranderende competenties. „De nieuwe generatie heeft een enorme drive op resultaatgerichtheid, maar veel minder intrensieke aandacht voor samenwerken en netwerken. Dat is zorgelijk, omdat deze competenties nodig zijn voor de toekomst", aldus Huirne.