Ausnutria wil minder kwetsbaar zijn door verbreding met geitenkaas

De jaarcijfers van Ausnutria laten een omzetgroei met 50 miljoen (0,5 procent) naar 980 miljoen euro zien. De veranderende marktomstandigheden in China, waaronder het gedaalde geboortecijfer en sterk toegenomen lokale concurrentie, hebben de algehele groei in deze markt sinds enkele jaren getemperd. Aldus de zuivelproducent.
Sterkere groei buiten China
Toch liet het eigen merk Kabrita van Ausnutria, kindervoeding op basis van geitenmelk, omzetgroei zien. In China was die in vergelijking met 2023 5,3 procent en buiten China met 68,2 procent. De omzetgroei buiten China was met name te danken aan de VS en het Midden-Oosten (Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabiƫ).
Reorganisaties en kostenreductie
Het jaar 2024 stond op grond van de veranderende marktomstandigheden voor Ausnutria verder in het teken van onder andere reorganisaties, efficiencyverbeteringen en kostenreductie. Zo meldt de zuivelproducent. Haar productielocatie in Ommen werd overgenomen door IkWilEerlijkeZuivel.nl. Deze onderneming richt zich op de verwerking van melk van boeren uit de Natura 2000-gebieden. Mede-aanleiding daarvoor is de nieuwe fabriek in Heerenveen, die medio 2025 zal starten met de productie. Deze volledig elektrische fabriek moet volgens Ausnutria een belangrijke rol spelen in de te bereiken efficiency en kostenreductie voor de productie van baby- en kindervoeding.
Ook geitenkaas
Ook de ontwikkeling tot bredere zuivelonderneming is onderdeel van de nieuwe strategie. Richard Hickson, CEO: 'Naast groei in flesvoeding op basis van geitenmelk, moeten en willen we meer afzetmogelijkheden ontwikkelen voor verwaarding van onze geitenmelk. Vraag en aanbod van geitenmelk is op dit moment niet geheel in balans.' De overname van kaasproducent Amalthea die in 2024 plaatsvond past binnen die strategie.