Vernieuwde Gedragscode Datagebruik Agrifood moet alle boeren meer grip geven
„Hiermee versterken zij de positie van agrarische ondernemers bij het gebruik en beheer van hun data”, geeft Corné Kempenaar, coördinator Data & Precisielandbouw, aan over de ondertekening van de vernieuwde gedragscode. „Dit versnelt de transitie naar een datagedreven agrarische sector.”
Grip op data
De gedragscode is eind vorig jaar vernieuwd in samenwerking met diverse partijen en na een breed consultatietraject, licht BO Akkerbouw toe. ‘De vernieuwde code biedt heldere afspraken over het verzamelen, gebruiken en beschermen van data van agrarische ondernemers en sluit aan bij Europese wetgeving. De nieuwe gedragscode staat open voor ondertekenaars uit de hele agrifoodsector, waar de vorige gedragscode alleen betrekking had op de akkerbouw.’
Sterke datapositie
Gert Sikken, directeur Agro Development bij Royal Cosun, was nauw betrokken bij dit proces en droeg onder andere bij via de IT-werkgroep van BO Akkerbouw. Naast Royal Cosun ondertekenden nog tien organisaties de zelfverklaring. „Cosun vindt het belangrijk dat telers, waaronder onze eigen leden, een sterke datapositie behouden”, zegt Sikken. „De gedragscode biedt hun een krachtig middel om afspraken te maken met hun leveranciers en afnemers en te beslissen met wie ze zaken doen.”
Digitalisering versterkt
ABDrone, Agrico, Cosun, CropX, FarmPlus, Loonbedrijf Thijssen, Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK), Nedato, SOIL-Data, Stichting Akkerweb en Van Iperen passen de Gedragscode Datagebruik Agrifood al toe binnen hun dienstverlening. „Een mooi begin, maar uiteraard hopen we dat nog meer bedrijven en organisaties volgen”, geeft Kempenaar aan. „Hoe meer partijen zich conformeren aan deze gedragscode, hoe groter de betekenis van deze code wordt”, vult Sikken aan.
Aanmelding
Bedrijven en organisaties die de Gedragscode Datagebruik Agrifood willen toepassen, kunnen het zelfverklaringformulier ondertekenen. Na ontvangst van de zelfverklaring en de implementatie van de gedragscode mogen zij het officiële beeldmerk voeren. Hiermee tonen zij aan dat zij zich aan de gedragscode houden. Daarnaast worden deze organisaties vermeld in het openbare register met organisaties die de Gedragscode Datagebruik Agrifood toepassen.
Klik hier voor meer informatie over de gedragscode.
Vijf kernprincipes: duidelijkheid en vertrouwen in datagebruik
De vernieuwde gedragscode is opgebouwd rond vijf kernprincipes die agrarische ondernemers grip geven op hun data. Deze principes zorgen voor transparantie en stimuleren een veilige en efficiënte omgang met data:
- Zeggenschap: data wordt alleen gebruikt met toestemming en voor afgesproken doelen;
- Transparantie: telers weten welke data wordt verzameld en hoe deze wordt gebruikt;
- Uitwisselbaarheid: standaard datamodellen en -formaten maken veilige en efficiëntere data-uitwisseling mogelijk;
- Privacy: bedrijfsgevoelige informatie wordt beschermd tegen misbruik;
- Dataportabiliteit: telers kunnen hun data opvragen, downloaden en laten verwijderen.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Ellen Meinen Agrio Archief