Verkoopsucces Broodje Utrecht met brie van bloemenweidemelk

Sinds maart van dit jaar wordt Broodje Utrecht verkocht in bedrijfsrestaurants van onder meer de NS, Koninklijke Jaarbeurs en Provincie Utrecht. Het broodje bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw. ‘Broodje Utrecht is het concrete resultaat van een nieuw model van regionale samenwerking. Nu is opschaling nodig. Daarmee is dit broodje een vertrekpunt om de problemen in de landbouw op te lossen’, aldus Ankie van Wersch, directeur-bestuurder van MVO Nederland.
Afzet gegarandeerd
Broodje Utrecht is ontwikkeld door MVO Nederland, de provincie Utrecht, Eric van Veluwen van Antropia en Lokalist. Het broodje komt volgens MVO tegemoet aan de uitdagingen in de landbouw. ‘De boer die het duurzamer wil, kan dat alleen als er op lange termijn afzet is gegarandeerd om duurzame en natuurlijke inspanningen te bekostigen. Voedsel-inkopende bedrijven willen wel bijdragen aan de natuur, maar vinden dat nog lastig concreet te maken. Het inkopen van Broodje Utrecht combineert beide behoeftes op een eenvoudige manier, wat bijdraagt aan een toekomst voor boer en natuur.’
Zeven varianten
„We hebben al zeven varianten van Broodje Utrecht aangeboden met telkens nieuw brood en beleg”, zegt Patricia Temme, programmamanager duurzaam ondernemen bij NS. „Dat stimuleert onze gasten om ervoor te blijven kiezen. Dat het van lokale en biodiversiteitsvriendelijke boeren komt, spreekt ook een grote groep aan. Zo draag je eenvoudig bij aan een duurzamere wereld.”
Opschaling Broodje Natuurlijk
Broodje Utrecht is inmiddels al zo succesvol dat het concept Broodje Natuurlijk – zoals MVO Nederland het heeft genoemd – steeds meer navolging krijgt. Zo werkt het bedrijvennetwerk voor duurzame ondernemers al aan een broodje in Nijmegen, Amsterdam en Rotterdam. ‘De ambitie is om dit soort producten voor nog meer steden en provincies te ontwikkelen om zo de biodiversiteit te versterken via natuurlijke landbouw’, aldus MVO ter besluit.

Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: MVO Nederland